Region Syddanmark henviser flere og flere patienter til Hjertecenter Varde

TV Syd bragte lørdag den 20. september et indslag om privathospitalet Hjertecenter Varde

Hovedkonklusionen i indslaget er, at de danske regioner har taget forskud på Folketingets forventede suspension af behandlingsgarantien og derfor allerede nu undlader at henvise hjertepatienter til behandling på hjertecentret.

Der er tale om en påstand, som ikke holder for Region Syddanmarks vedkommende. Regionen har udarbejdet en opgørelse, og den viser, at regionen henviser flere og flere patienter til hjertecentret. I hele 2007 henviste regionen 142 garanti-patienter til centret, og i de første otte måneder af 2008 er 190 syddanske garanti-patienter henvist.

”Vi henviser faktisk flere og flere hjertepatienter til Varde”, siger sundhedsdirektør Jens Elkjær.

”Efter regeringsaftalen har vi i juli henvist 20 patienter og i august 19 patienter. Og det er væsentligt flere end før konflikten. Så for Region Syddanmarks vedkommende holder hovedkonklusionen i TV Syds indslag overhovedet ikke”.

Når Folketinget suspenderer den nuværende behandlingsgaranti på fire uger, indfører Region Syddanmark – som den første region - en garanti, der sikrer, at patienter højst kommer til at vente tre måneder på behandling. Regeringen har varslet, at fire ugers garantien suspenderes, så snart Folketinget træder sammen.

Udover garanti-patienterne har Region Syddanmark en aftale med Hjertecenter Varde om at behandle hjertepatienter fra det sydvestjyske område. Aftalen er overtaget fra det tidligere Ribe Amt. Det antal henvisninger, som er omtalt i det tidligere, drejer sig kun om garanti-patienter og omfatter ikke aftale-patienterne.

Statistik:

Udvisiteringer fra Region Syddanmark til Hjertecenter Varde, januar 2007 - august 2008

Yderligere oplysninger:

Sundhedsdirektør Jens Elkjær, Region Syddanmark, Mob. 2946 7125