Flere penge til at integrere udenlandske medarbejdere

Regionsrådet i Region Syddanmark har i dag afsat yderligere 25 mio. kr. til rekruttering af udenlandske læger og sygeplejersker.

Region Syddanmark har succes med at tiltrække tysk og østrigsk sundhedspersonale, og nu bliver det endnu mere attraktivt for sygehusene at ansætte en udenlandsk kollega.

”I forbindelse med de messer vi har holdt, har mange østrigske og tyske læger og sygeplejersker vist interesse for at komme til Region Syddanmark for at arbejde. Det kan vi være stolte af. De penge, vi nu afsætter, skal lette deres vej ind på vores sygehuse," siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

En samlet rekrutteringspulje på 30 mio. kr. er blevet afsat til rekruttering af udenlandsk arbejdskraft i 2009. I forvejen var 5 mio. kr. afsat til projektet. Dermed er der lagt yderligere 25 mio. kr. til projektet, der er med til at skabe bedre vilkår for såvel patienterne som de ansatte i regionen.

Region Syddanmark har lige holdt en række jobmesser i Østrig og Tyskland. Messerne har allerede givet 80 seriøse henvendelser fra læger og sygeplejersker.

Målet er at få rekrutteret 200 udenlandske sygeplejersker og 100 udenlandske læger.

Fakta

En del af rekrutteringspuljen skal bl.a. bruges til at kompensere sygehusene for nye udenlandske medarbejdere. Således vil en udenlandsk sygeplejerske efter seks måneders ansættelse udløse omkring 65.000 kr. En udenlandsk læge vil udløse omkring 125.000 kr. i kompensation.

Beløbet skal dække de omkostninger, der er direkte forbundet med at ansætte en udenlandsk medarbejder. Det gælder f.eks. sprogundervisning, tillæg til mentorer og delvis kompensation for den lønudgift afdelingen betaler, mens medarbejderen bliver sprogligt og fagligt opkvalificeret.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst, mobil: 40 32 52 10.

HR-direktør Carsten Søgaard, Region Syddanmark, mobil: 29 20 17 70.