2 mio. kr. til nyskabende og eksperimenterende kultur

Mens der i Region Syddanmarks første halve leveår har været fokus på regionale supertankere som sygehuse og institutioner, bliver der nu også tid til at vedligeholde de mindre skibe.

Region Syddanmarks kulturpulje for nyskabende og eksperimenterende kunst- og kulturprojekter er sådan en lille fin båd. Det fastslog regionsrådsmedlem Karsten Uno Petersen (S), på et orienteringsmøde om den nye kulturfond på 2 mio. kr.

Omkring 100 repræsentanter fra det syddanske kulturliv havde taget imod invitationen til at blive klogere på, hvad pengene i puljen skal bruges til.

- Vi vil støtte større projekter, der overskrider faglige, mentale eller geografiske grænser. Vi har fokus på landdistrikterne, samarbejde imellem kultur og erhvervsliv, mødet med andre kulturer og det særlige kulturmøde i grænselandet.

- Vi håber bl.a. på ansøgninger fra nogle, der tør tage kunstneriske chancer eller tænke skæve tanker. Ansøgere må gerne have hovedet i skyerne, bare de har fødderne på jorden, siger Karsten Uno Petersen.

Første ansøgningsfrist er 22. oktober i år. I 2008 bliver der tre ansøgningsfrister i marts, juni og oktober.

Læs mere om regionens kulturpulje og kulturstrategi på www.regionsyddanmark.dk/kultur

Der kan søges støtte fra kulturpuljen til f.eks.:

• Kulturprojekter, der har betydning ud over den enkelte kommune.
  • Aktiviteter, der går på tværs af kunstarter og kulturområder.
  • Aktiviteter, der kan styrke og udvikle samspillet mellem kultur og erhverv.
  • Internationale kulturprojekter og aktiviteter, der kan bidrage til den kulturelle udvikling i landdistrikterne.

Regionsrådets kulturopgaver kan sammenfattes til:

• At være innovator på kulturområdet ved at udvikle nye kulturelle tilbud.
  • Igangsætte større enkeltstående kunstneriske og kulturelle arrangementer, udstillinger, festivaler, stævner, messer osv.
  • Sikre sammenhæng med øvrige politikområder i den regionale udviklingsplan.

Yderligere oplysninger fås hos:

• Regionsrådsmedlem Karsten Uno Petersen. Tlf. 7543 1526. Mobil 2163 1193.
  • Helle Knudsen, Regional Udvikling. Tlf. 7663 1905. Mobil: 2920 1905.