Sundhedsstyrelsen: Det er en god plan

Det er essensen af Sundhedsstyrelsens høringssvar, som regionen har modtaget i den høringsperiode, der er i gang i øjeblikket. Ifølge planen skal der være akutsygehuse i Esbjerg, Kolding, Svendborg, Odense og Sønderjylland – i Odense og Sønderjylland skal der bygges helt nye sygehuse.

"Jeg er glad for, at vi nu har Sundhedsstyrelsens opbakning til den kurs, vi har lagt," siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

"Sundhedsstyrelsen peger på nogle områder, vi skal arbejde videre med. De punkter arbejder vi videre med i 2008."

Poul-Erik Svendsen (S), der er formand for regionens akut-udvalg, er glad for, at svaret giver regionsrådet råderum til at udføre planen.

"Vi er opmærksom på de udfordringer, Svendborg/Odense-løsningen giver. Det er noget, vi ser nærmere på og forholder os konstruktivt til," siger han.

Sundhedsstyrelsens svar er et af de mange svar, der er sendt til regionen i høringsperioden. På www.regionsyddanmark.dk/fremtidenssygehuse kan man læse de høringssvar, regionen modtager. I øjeblikket er der 19 høringssvar fra både private, fagfolk, organisationer og officielle høringsparter. Forslaget er i høring frem til 3. december. Regionsrådet træffer den endelige beslutning om Fremtidens Sygehuse 20. december i år.

Fakta:

Ifølge Sundhedsloven skal regionerne rådgives af Sundhedsstyrelsen, når der laves sundhedsplaner som f.eks. de akutstruktur-planer, der er blevet lavet i år i alle fem regioner.

Yderligere oplysninger fås hos:

• Carl Holst, regionsrådsformand, 40 32 52 10
  • Poul-Erik Svendsen, formand for akut-udvalget, 29 20 12 00