Det nye OUH sender Team Rynkeby-ryttere af sted mod Paris

22. juni vil et stort felt af gulklædte cykelryttere køre halvanden gang rundt om det nye OUH, når prologen til dette års velgørenhedstur til Paris skydes i gang ved indgangsporten til byggepladsen. Cykelrytterne samler penge ind til syge børn.

Det nye OUH

Normalt kører der lastbiler, rendegravere og andre store maskiner på Hospitalsringen, men lørdag den 22. juni fra klokken 10 vil asfaltvejen rundt om det nye Odense Universitetshospital i stedet være fyldt med cykelryttere.

Her vil 120 ryttere fra Team Rynkebys hold i Odense og Ringe samt medarbejdere fra Rynkeby Foods skyde årets tour i gang med en prolog, der har sit startområde ved porten til byggepladsen. Ugen efter sætter de kurs mod Paris og samler undervejs penge ind til børn med kritiske sygdomme gennem blandt andre Børnecancerfonden og Børnelungefonden.

Før de sætter sig i sadlen, vil regionsrådsmedlem Karsten Uno Petersen (S) byde velkommen og sende rytterne godt af sted med en tale.

- Jeg har stor respekt for de mennesker, der bruger deres fritid og en hel del egne penge på at støtte vores syge børn. Derfor er jeg også glad for at kunne vise dem rammerne, som de børn, de støtter, skal være i, mens de er under behandling, nemlig vores topmoderne nye universitetshospital. Ved at cykle på Hospitalsringen kommer rytterne både forbi børneafdelingerne og Ronald McDonald Hus, hvor de ramte børnefamilier kan bo, siger Karsten Uno Petersen, der er formand for regionens udvalg for byggeri, indkøb og grøn omstilling, som hospitalsbyggeriet hører under.

Efter velkomsttalen vil de 120 ryttere med start ved Søndre Hospitalsvej køre ”med uret” rundt og efter næsten halvanden runde køre videre via Vestre Hospitalsvej.

Holdkaptajn Jonas Albjerg glæder sig over, at feltet i år starter prologen ved det nye OUH.

- Det er en helt enestående oplevelse for os på Team Rynkeby at begynde vores prolog ved at cykle rundt om det nye hospital. OUH har i alle årene været bindeleddet mellem os på Team Rynkeby og den støtte, vi giver til børn med kritisk sygdom. Det var afdeling H2 på OUH, der fik de allerførste midler tilbage i 2002, og at kunne cykle rundt ved det nye OUH allerede nu kommer til at forstærke det bånd, vi har til hospitalet, siger han.

Når rytterne forlader byggepladsen, kører de videre mod Rosengårdcentret, H.C. Andersens Hus og børneafdelingen H2 på OUH, inden de slutter prologen ved Odeon.

Rytterne har forud for turen lavet sponsorkontrakter og samlet penge ind til støtte for blandt andet Børnecancerfonden og Børnelungefonden. De betaler selv et deltagergebyr på 23.000 kroner for at være med. Beløbet dækker over cykel, cykeludstyr og turen til Paris.

Den 29. juni kører de mod den franske hovedstad og passerer på vejen Tyskland, Belgien og Holland, inden de 6. juli ankommer til Paris.

Sidste år kørte 2500 Team Rynkebydeltagere fra flere lande til Paris og samlede tilsammen 71,4 mio. kroner ind til kritisk syge børn.

Medier og tilhørere er velkomne til prologen. Alle kan overvære tale og start. Hvis fotografer skal have adgang til Hospitalsringen, kræver det af sikkerhedshensyn en tilmelding. Skriv til presserådgiver Christine Brasch Bækholm på chbb@rsyd.dk inden fredag klokken 10.