Knap 5000 syddanskere til åbent hus for at se på sygehusbyggeri

Flere tusind syddanskere brugte den første søndag i september på at tage til åbent hus og se nærmere på regionens sygehusbyggerier i Odense, Sønderborg, Grindsted og Svendborg. Da åbent hus sluttede søndag eftermiddag vurderede arrangørerne, at de fire arrangementer tilsammen havde haft knap 5000 deltagere.

Nye operationsstuer i Grindsted, et besøg på Dansk Gigthospital i Sønderborg, en ny sportshal og et kig ind i det store nybyggede køkken på det nye OUH. Det var nogle af de ting, de mange tusind syddanskere, der lagde vejen forbi åbent hus på fire af regionens sygehusbyggerier, kunne opleve i dag.

På det nye OUH var der stor interesse for de guidede busture på den tre kilometer lange ringvej rundt om det nye universitetshospital, der bliver Danmarks største nybyggede sygehus. Her havde omkring 4000 borgere og medarbejdere fundet vej til det, der lige nu er landets største byggeplads.

Tusindvis af syddanskere på besøg

I Sønderborg var omkring 450 gæster mødt op for at se nærmere på blandt andet Dansk Gigthospital, som helt ekstraordinært holdt åbent for nysgerrige gæster i dag. Gæsterne i Sønderborg fik også et kig ind i en akuthelikopteren fra Billund, som kom forbi. Også høreambulatoriet havde mange besøgende.

Også cirka 450 havde fundet vej til Grindsted, hvor sygehuset åbnede dørene for de nye operationsstuer. Der blev målt blodtryk og blodsukker, tjekket modermærker og man kunne opleve en ambulance indefra.

I Svendborg besøgte knap 50 Psykiatrisk Afdeling, hvor de fik indblik i dagligdagen på afdelingen, mødte nogle af de mange frivillige, der hjælper til, og fik en snak med nogle af de peer-medarbejdere, der selv er pårørende og så kom de til koncert med musikeren Thomas Tang.

Glæde over den store opbakning

Ved alle fire åbent hus-arrangementer bød regionsrådspolitikere på kaffe og kage.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) var med til at dele kaffe og kage ud i Sønderborg:

- Det er sjette år, vi viser vores sygehusbyggerier frem for borgerne. De seneste år med corona-pandemien har sygehusene og sundhedsvæsenet fyldt meget i syddanskenes bevidsthed. De mange tusind syddanskere, der er mødt op i dag, viser med al tydelighed, at interessen for vores sygehuse og sundhedsvæsen er både stor og ægte, og det er dejligt at se, folk bakker op, når vi inviterer indenfor.

Formand for regionens udvalg for byggeri, indkøb og grøn omstilling Karsten Uno Petersen (S), der har det politiske ansvar for de store sygehusbyggerier, stod i dag klar til at byde besøgende borgere på kaffe og kage på det nye OUH.

- Det har været en fornøjelse at være med til endnu et af vores flotte åbent hus-arrangementer. Interessen for vores store sygehusbyggerier er lige stor hver gang. Det er meget spændende at skulle svare på spørgsmål og snakke med de mange interesserede besøgende om de beslutninger, vi træffer i udvalgene og regionsrådet omkring vores sygehusbyggerier.

Del af en landsdækkende kampagne

De fire syddanske åbent hus-arrangementer var led i den landsdækkende kampagne ”Vi bygger for livet”. Kampagnen sætter fokus på de mange nye sygehusbyggerier, der er i gang i disse år på tværs af landet. I forbindelse med kampagnen har der i dag været åbent hus på 17 sygehusbyggerier rundt omkring i Danmark.

Det er sjette år, Region Syddanmark inviterer til åbent hus den første søndag i september.