Region Syddanmark åbner for drop-in-vaccination i alle vaccinationscentre

Regionen åbner 1. december 2022 for drop-in-vaccination uden tidsbestilling mod COVID-19, influenza og pneumokok-sygdom i alle regionens syv vaccinationscentre. Tilbuddet gælder de udvalgte grupper, Sundhedsstyrelsen har tilbudt vaccinationer siden 1. oktober 2022.

December og julehyggen banker på døren, og vaccinationsindsatsen i Region Syddanmark har nu været godt i gang i knap to en halv måned siden 15. september 2022. Tusindvis af syddanskere er de seneste måneder blevet vaccineret mod COVID-19, influenza og pneumokoksygdom.

Siden 1. oktober 2022 er udvalgte grupper af borgere blevet tilbudt vaccinationer på regionens store vaccinationscentre, hos praktiserende læger og på apoteker på tværs af regionen. En vaccinationstid i vaccinationscentrene har dog krævet en booking via hjemmesiden vacciner.dk. Men fra 1. december kan gruppen af borgere nu blot møde op uden tidsbestilling i vaccinationscentrene i Vejle, Kolding, Esbjerg, Sønderborg, Aabenraa, Odense og Svendborg.

De 2-6-årige kan også få deres influenzavaccinationer som drop-in-vaccination på regionens vaccinationscentre.

Koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen siger:

- Det skal være så nemt og hurtigt at blive vaccineret som muligt. Ved at åbne for drop-in-vaccination vil de relevante borgere, der endnu ikke har fået booket en tid, eller de, der kommer forbi et vaccinationssted – også selvom de allerede har booket en tid senere på måneden – hurtigt kunne få et stik eller to.

Hvis man vælger en drop-in-vaccination i et vaccinationscenter, vil ens bookning automatisk blive slettet i systemet, i forbindelse med at man bliver vaccineret.

Udvalgte borgere tilbydes drop-in

Vaccinationscentrenes drop-in-mulighed tilbydes kun til de grupper af borgere, Sundhedsstyrelsen siden 1. oktober har tilbudt vaccination mod COVID-19, influenza og pneumokoksygdom.

Der er tale om disse grupper:

Corona-boostervaccination:

• Alle borgere over 50 år, sundhedspersonale samt de udvalgte grupper med risiko for at blive alvorligt syge af COVID-19, der på vacciner.dk har registreret sig som værende i målgruppen.

Influenzavaccination:

• Alle borgere over 65 år, en lang række udvalgte borgere under 65 år, sundhedspersonale samt børn på 2-6 år.

Pneumokokvaccination:

• Alle over 65 år, børn og voksne med særlige kroniske sygdomme og særligt udvalgte grupper med risiko for at blive alvorligt syge med pneumokokker.

Find vaccinationssted på vaccinationskortet

Man kan også stadig bestille tid direkte hos en af de praktiserende læger eller møde op på et af de apoteker, der tilbyder vaccinationer denne vinter.

Alle vaccinationssteder og deres åbningstider fremgår af kortet over vaccinationssteder på regionens hjemmeside.

Status på vaccinationstilslutning i Region Syddanmark  pr. 29. november 2022:

• I Region Syddanmark er der givet cirka 397.400 COVID-19-vacciner ud af 509.400 inviterede. Det svarer til 78 procent af målgruppen, som er de 50+-årige.
  • I Region Syddanmark er der givet cirka 244.000 influenzavacciner til voksne ud af 280.700 inviterede. Det svarer til 87 procent af målgruppen, som er de 65+-årige.
  • I Region Syddanmark er der givet cirka 13.200 influenzavacciner til børn ud af 65.500 inviterede. Det svarer til 20 procent af målgruppen, som er de 2-6-årige.
  • I Region Syddanmark er der givet cirka 28.200 pneumokokvacciner ud af 84.700 inviterede. Det svarer til 33 procent af målgruppen, som er de 65+-årige.