Kom til åbent hus på fire syddanske sygehuse

Region Syddanmark inviterer til åbent hus på det nye OUH i Odense, Grindsted Sygehus, Psykiatrisk Afdeling i Svendborg og Sønderborg Sygehus. Der sker søndag den 4. september og foregår i Odense, Svendborg, Grindsted og Sønderborg. Alle åbent hus-arrangementerne begynder kl. 10.00.

Oplev den tre kilometer lange ringvej rundt om det nye universitetshospital i Odense. Se de nye operationsstuer i Grindsted. Eller oplev de nye og moderniserede rammer på sygehuset i Sønderborg og Psykiatrisk Afdeling i Svendborg.

Sygehusbyggerier for milliarder

Region Syddanmark udvider og bygger nye sygehuse for milliarder i disse år. Søndag den 4. september er der en unik mulighed for at komme helt tæt på nogle af disse meget store byggeprojekter, når Region Syddanmark inviterer til åbent hus.

På det nye OUH-byggepladsen i Odense kan du få et førstehåndsindtryk af et af de største sygehusbyggerier i Danmark, og du kan komme inden for og opleve en afgrænset del af byggeriet, hvor du bl.a. kan se nærmere på operations- og sengestuer. På Grindsted Sygehus kan du opleve de nye lyse rammer og lokaler, der er blevet bygget færdige igennem det seneste års tid. På Psykiatrisk Afdeling i Svendborg kan tale med en peer-medarbejder og se den nye integrerede sportshal, og i Sønderborg kan du som noget helt særligt få mulighed for at besøge Dansk Gigthospital og høre mere om de kommende planer for underetagen, der skal renoveres og ombygges for 66 mio. kroner.

Politikere byder på kaffe og kage

Ved de fire arrangementer er der en lang række aktiviteter, som henvender sig til både

børn og voksne. Regionsrådspolitikerne byder ved alle arrangementerne deltagerne på kaffe og kage, så der er mulighed for at få en snak om sygehusbyggerierne og sygehusene.

De fire syddanske åbent hus-arrangementer er led i den landsdækkende kampagne ”Vi bygger for livet”. Kampagnen sætter fokus på de mange nye sygehusbyggerier rundt omkring i Danmark. I forbindelse med kampagnen er der er åbent hus på 17 sygehusbyggerier, sygehuse og sundhedshuse på tværs af landet den 4. september. Alle er velkomne.

Tid og sted for de fire åbent hus-arrangementer:

Det nye OUH
Byggegrunden, Søndre Hospitalsvej 50, 5260 Odense S.

Søndag den 4. september 2022, kl. 10.00-14.00.

Det kan du opleve:

• Et enkelt stop med letbanen fra Parkeringsplads Odense Syd til hovedindgangen ved det nye OUH (gratis).
  • En tur i servicebyen og et helt særligt besøg ind i køkkenet, der er klar til brug. Muligheden er unik, da det af hygiejnehensyn lukkes for besøg, når det er i drift.
  • En guidet bustur på ringvejen.
  • En gåtur på 1. og 3. sal i vestfløjen med rårum af operationsstuer og sengestuer.
  • Infotorv med stande, der fortæller om byggeriet og området.

Tilmelding for biler
Af hensyn til parkering ved det nye OUH er der tilmelding for biler, hvor man som bilist skal komme enten mellem 10.00 og 12.00 – eller mellem 12.00 og 14.00. Tilmelding sker via dette link.

Som gående/cyklist kan man komme, når man vil.

Psykiatrisk Afdeling Svendborg
Baagøes Alle 25, 5700 Svendborg

Det kan du opleve:

• Dagligdagen på den psykiatriske afdeling i Svendborg, hvor du kan høre om nogle af de projekter, de frivillige blandt andet er med til at facilitere og møde en peer-medarbejder, der selv er pårørende.
  • Hør om renoveringen af afdelingen, den nye sportshal, og hvad det betyder for vores patienter.
  • Musiker Thomas Tang giver koncert

Grindsted Sygehus
Engparken 1, 7200 Grindsted

Det kan du opleve:

• Et kig ind i én af de nye operationsstuer.
  • Et fuldt funktionelt IV-ambulatorium.
  • Test din arbejdskapacitet med en cykeltest.
  • Få målt dit blodtryk med den nye ankelblodtryksmåler.
  • Mærk, hvordan det føles at få gips på armen.
  • Få målt dit blodsukker og din lungefunktion.
  • Få tjekket dit modermærke eller få en blærescanning.
  • Oplev en ambulance indefra.
  • Se et ’rigtigt’ skelet.

Sønderborg Sygehus
Sydvang 1, 6400 Sønderborg

Det kan du opleve:

• Tag en tur ned ad den lange gang og besøg søvnambulatoriet eller høreklinikken.
  • Få et kig ind i akutlægehelikopteren, når den lander omkring kl.11.00.
  • Få testet, om du er god nok til at vaske dine hænder.
  • Besøge Dansk Gigthospital, som helt ekstraordinært holder åbent denne dag.
  • Besøge Museet - Sønderborg Sygehus.
  • Ta’ et kig på sygehusets fremtidige bidrag til den grønne omstilling fra gas til varmepumper.

Læs mere på www.vibyggerforlivet.dk