Nyt patientjournalsystem tages i brug 3. oktober

3. oktober vil Sygehus Sønderjylland og de psykiatriske afdelinger i Aabenraa overgå til det nye patientjournalsystem EPJ SYD.

Sygehus Sønderjylland, Psykiatrisk Afdeling Aabenraa og Børne- og Ungdomspsykiatri Sydjylland – Aabenraa vil som de første enheder i Region Syddanmark overgå til det nye patientjournalsystem EPJ SYD 3. oktober. EPJ SYD erstatter det hidtidige patientjournalsystem COSMIC, som har været i brug i Region Syddanmark siden 2009.

Formanden for Digitaliseringsudvalget i Region Syddanmark, Mette Bossen Linnet (V), siger:

- EPJ SYD bliver det primære redskab i klinikernes daglige arbejde og skal fortsat som det nuværende system sikre patientsikker, brugervenlig og effektiv it-understøttelse af de kliniske arbejdsgange. EPJ SYD vil ligeledes være med til at understøtte regionens digitaliseringsstrategi med fokus på udvikling og bedre udnyttelse af de digitale redskaber.

Velafprøvet løsning

EPJ SYD leveres af Systematic A/S, som også har leveret en EPJ-løsning til Region Midtjylland. EPJ SYD bygger på det samme grundsystem som Region Midtjyllands løsning.

Mette Bossen Linnet siger:

- Vores klinikere skal i så høj grad som muligt bruge tid på deres kerneopgave, som er patientbehandling, og ikke på it. Derfor har det været vigtigt for os at få et patientjournalsystem, der er baseret på et velfungerende og allerede velafprøvet grundsystem, som bruges andre steder. Jeg ser frem til, at EPJ SYD bliver implementeret først på Sygehus Sønderjylland og senere i hele regionen.

Løsningen implementeres efter princippet om samme opgave, samme opsætning, så der bliver tale om én regional løsning. Det vil gøre det nemt at udveksle oplysninger på tværs i den syddanske region. Alle medarbejdere, der skifter til EPJ SYD 3. oktober, har fået oplæring i det nye system, og det forventes at bidrage til en god overgang til det nye system.

Region Syddanmark, Sygehus Sønderjylland, Psykiatrien og Odense Universitetshospital, der er systemejer, har etableret et beredskab, der skal håndtere evt. uventede hændelser i løbet af implementeringsweekenden.

Oversigt over de fire implementeringsenheder

Oversigt over de fire implementeringsenheder - nyt patientjournalsystem Region Syddanmark

Oversigt over de fire implementeringsenheder