Større udkaldsradius for hjerteløbere er en succes

En udvidelse af udkaldsradiussen for hjerteløberne har givet pote i Region Syddanmark. Nye tal viser, at der nu i 95-99 procent af tilfældene når en hjerteløber frem til personen med hjertestop.

Flere end 18.500 syddanskere har meldt sig som hjerteløbere i Region Syddanmark. Det betyder, at de hvert øjeblik kan blive alarmeret af AMK-vagtcentralen, hvis en person tæt på dem har fået hjertestop.

20. maj 2021 blev udkaldsradiussen for hjerteløberne øget fra 1,8 kilometer til fem kilometer i hele Danmark.
I de tre måneder der er gået, siden udkaldsradius blev ændret, når der i gennemsnit mindst én hjerteløber frem til personen med hjertestop i 95-99 procent af udkaldene.
Sammenlignet med perioden maj 2020 til april 2021, hvor udkaldsradiussen var på 1,8 kilometer, var der hjerteløbere med på 76-90 procent af udkaldene.

Det glæder formanden for Region Syddanmarks præhospitaludvalg, Mads Skau (V), der selv er frivillig hjerteløber:

- Det er rigtig godt at se, at den store frivillige indsats, som hjerteløberne leverer, nu virker endnu bedre. Det har været et stort ønske fra mange af de frivillige i Region Syddanmark, at udkaldsradiussen for hjerteløbere blev øget fra de 1,8 kilometer til fem kilometer. Den længere udkaldsradius giver bedre mulighed for, at der kommer hjerteløbere ud til hjertestop i landområder, særligt i de mere tyndt befolkede områder.

To ud af tre hjerteløbere kører i bil

Afstanden til hjertestoppet og hjertestarteren er som hovedregel længere i Region Syddanmark end i Region Hovedstaden, hvor de fleste hjerteløbere løber til hændelsen. I Region Syddanmark kører to ud af tre hjerteløbere i bil til hjertestoppet.

At Region Syddanmark nu er oppe på over 18.500 hjerteløbere er Mads Skau både taknemmelig og stolt over:

- Hurtig hjælp er afgørende, når det handler om hjertestop. Derfor er vi dybt taknemmelige over, at så mange frivillige har valgt at blive hjerteløbere. Forhåbningen var, at vi ville få mange flere frivillige til at løbe ud til hjertestop, når vi overgik til hjerteløberordningen, og det har vi i dén grad fået.

Rigtig mange nye hjerteløbere

Siden 12. juni 2021, hvor Christian Eriksen fik hjertestop i Parken, har gennemsnitligt 555 danskere meldt sig som hjerteløbere hver uge. Inden den 12. juni 2021 var der 250-300 nye hjerteløbere om ugen.
Den 17. september 2021 var der i alt 122.506 hjerteløbere i Danmark, heraf 18.527 i Region Syddanmark.

Læs mere om de frivillige hjælpere i det syddanske akutberedskab.