Sønderjyder og sydvestjyder kan nu melde sig til restvaccineliste

Hvis du bor i nærheden af et vaccinationscenter i Sønderjylland eller Sydvestjylland, kan du fra 17. marts melde dig til at stå til rådighed for at modtage eventuelt overskydende vacciner.

Mange borgere, der er indkaldt til vaccination i COVID-19-vaccinationsprogrammet, har erfaret, at det kan det være vanskeligt at finde og bestille en vaccinationstid.

Fra midnat mellem 16. og 17. marts åbner Region Syddanmark op for, at man som borger kan tilmelde sig en restvaccineliste. Kravet er, at man bor relativt tæt på et vaccinationscenter. De tilmeldte vil først blive prioriteret efter, om de har modtaget en invitation til at blive vaccineret, og dernæst efter alder.

Lige nu er det udelukkende Sygehus Sønderjylland og Sydvestjysk Sygehus, der lukker op for denne mulighed. Det er altså et krav for at komme på listen, at man bor i eller tæt på Esbjerg, Sønderborg eller Aabenraa, og at man kan være på vaccinationscenteret senest 30 minutter, efter man er blevet ringet op om en overskydende vaccine. Kravet om kort geografisk afstand skyldes, at vaccinerne skal bruges relativt hurtigt, efter glasset er åbnet.

Koncerndirektør Kurt Espersen siger:

- Vi gør alt, vi kan, for at undgå at spilde vacciner. For at minimere spildet har vi brug for, at der er borgere, der kan stå til rådighed, og som med kort varsel kan indfinde sig på vores vaccinationssteder for at modtage overskydende vacciner. På den måde kan vi sammen sørge for, at flest mulige vacciner kan anvendes til deres formål.

Man kan tilmelde sig listen ved at udfylde en formular på Region Syddanmarks hjemmeside. Tilmeldingen gælder for resten af den dag, man udfylder den. Man skal altså udfylde formularen hver dag, man ønsker at stå til rådighed. Dette skyldes, at der naturligvis kan være dage, hvor man ikke kan stå til rådighed. Og da tiden er en vigtig faktor mht. overskydende vacciner, vil det være problematisk, hvis vaccinationscentrene skal foretage mange forgæves opkald.

Da der er tale om restvacciner, forventes det, at der er tale om et ganske lavt antal vacciner. Vaccinationsstederne sorterer først ventelisten efter, om man er blevet inviteret til vaccination, og dernæst efter alder, så de ældste inviterede på ventelisten bliver tilbudt en restvaccine først. Man kan tilmelde sig helt frem til kl. 14 den pågældende dag.

Mens der indsamles erfaringer med restvaccinelisterne, undersøges det samtidig, om restvaccinelisterne kan udbredes til Region Syddanmarks øvrige dækningsområder: Fyn og Trekantområdet. Indtil da fortsætter Odense Universitetshospital og Sygehus Lillebælt med at bruge deres egne akutlister.

Du kan skrive dig op til restvaccinelisten her: https://www.rsyd.dk/restvacciner

Yderligere oplysninger:

Koncerndirektør Kurt Espersen, Region Syddanmark – kan kontaktes via presserådgiver Carsten Bruun.

Presserådgiver

Carsten Bruun