Status på COVID-19-vaccination i Region Syddanmark

Region Syddanmark vil løbende orientere om status på COVID-19-vaccinernes udrulning i regionen. Dette er status for uge 24.

Region Syddanmark modtager 80.410 doser vaccine mod COVID-19 i uge 24.

• 73.710 doser vaccine fra Pfizer/BioNTech
  • 6.700 doser vaccine fra Moderna.

Vaccinerne bruges både til første og anden vaccination af:

• Målgruppe 9, 10a, b, c, d1 og d2, der er borgere i alderen 16-24 år og 40-74 år.

Unge, der fylder 16 år i 2021, vil blive inviteret løbende, i forbindelse med de fylder år.

Regionen fortsætter i denne uge invitation og første vaccinationer af målgruppe 10d2, som er borgere i alderen 20-24 år og 40-44 år.

Derudover kan der også være enkelte nye borgere i de allerede afsluttede målgrupper, for eksempel nye beboere på plejehjem eller borgere med særlig risiko for et alvorligt forløb med COVID-19, som skal vaccineres.

Vaccinationer strækker sig ind i september

De nationale sundhedsmyndigheder har meddelt regionerne, at der kommer færre vaccinedoser til landet hen over sommeren. Sundhedsstyrelsen forventer ifølge deres vaccinationskalender, at alle er tilbudt vaccination i løbet af september.

Det forventede fald i vaccineleverancer i juli betyder, at regionerne ikke kan invitere i lige så højt et tempo som i maj og juni. De vacciner, regionerne modtager hen over sommeren, vil primært blive brugt til at genvaccinere og give første vaccination til de borgere, der allerede har booket tid.

Borgerne kan løbende følge med i regionens ugentlige status over leveringer og fordeling af vacciner, der bliver lagt på regionens hjemmeside, Facebook og sendt ud til medierne.

Hvor langt er Region Syddanmark med vaccinerne?

I uge 23 modtog regionen 80.540 vaccinedoser fra Pfizer/BioNTech og Moderna. De blev primært brugt til målgrupperne 9-10d2, som er borgere i alderen 16-24 år og 40-74 år, til vaccination af sundhedspersonale samt til enkelte borgere i Sundhedsstyrelsens øvrige målgrupper for COVID-19-vaccinerne.

Status pr. 15. juni 2021 for 1,2 mio. syddanskere

• Region Syddanmark modtager 73.710 doser vaccine fra Pfizer/BioNTech og 6.700 doser vaccine fra Moderna mod COVID-19 i uge 24.
  • 577.985 syddanskere har fået første vaccination. Det svarer til 47,2 pct. af regionens befolkning.
  • 321.224 syddanskere har fået anden vaccination og er færdigvaccinerede. Det svarer til 26,2 pct. af regionens befolkning.

Kilde: Statens Serum Institut