60.000 koldingensere anbefales at lade sig corona-teste, Region Syddanmark

En kraftig stigning i smitten i Kolding by får nu sundhedsmyndighederne til anbefale alle borgere til at lade sig teste i løbet af uge 8. Allerede fra på mandag vil der være ca. 10.000 daglige test til rådighed i byen. Nærmere vejledning om, hvor og hvordan man kan blive testet, vil blive meldt ud senest mandag.

Sundhedsmyndighederne anbefaler på det kraftigste alle borgere i Kolding til at lade sig teste for COVID-19. Anbefalingen kommer efter en uge, hvor antallet af smittede pr. 100.000 indbyggere – det såkaldte incidenstal – er steget drastisk.

Alene over de seneste syv dage er 234 borgere konstateret smittet. Det svarer til et incidenstal på 251,6 – det højeste i landet.

- Derfor skal man lade sig teste, så vi kan få smitten i Kolding under kontrol hurtigst muligt. Fra på mandag har vi dagligt ca. 10.000 testtider i Kolding by. Det betyder også, at alle ikke kan blive testet samme dag. Så det vil være fint, hvis testningen bliver bredt ud over hele ugen. Vi skal nok opretholde ekstra testkapacitet, indtil alle har haft mulighed for at blive testet, siger Kurt Espersen, koncerndirektør i Region Syddanmark.

Region Midtjylland sender tre testbiler til Kolding, ligesom også Region Sjælland har lovet at kunne hjælpe i den kommende uge, hvis det bliver nødvendigt.

Kommunaldirektør Thomas Boe, Kolding Kommune, siger:

- Vi er rigtig glade for at Region Syddanmark hjælper med at teste så mange borgere i kommunen med så kort varsel. Jeg håber selvfølgelig, at alle borgere i Kolding Kommune vil lade sig teste. Det er afgørende for at komme smittespredningen til livs.

Hold dig orienteret på regionens hjemmeside

Anbefalingen til at blive testet gælder alle borgere over tolv år, der bor i postnummer 6000 Kolding. Børn under tolv år kan testes, hvis forældrene vurderer, at der er behov for det. De skal testes, hvis de er syge eller nære kontakter.

Børn under fem år kan kun blive testet på det faste teststed på Kokbjerg 1A. Det kræver en tid på coronaprover.dk.  Alle over fem år kan også blive testet på de mobile PCR-enheder, der er ved at blive fordelt i byen. Hurtigtest er kun til børn over 12 år. Børn under 15 skal være i følgeskab med en voksen.

Der vil både være mulighed for PCR-test og hurtigtest i kommunen. Har man mulighed for PCR-test er det at foretrække, da det gør det muligt at gensegventere for virusvarianter.

Du kan holde dig orienteret om testmulighederne i Kolding på siden her.

Yderligere oplysninger:

Koncerndirektør Kurt Espersen, Region Syddanmark, telefon 21 67 90 21