Region Syddanmark åbner for drop-in-vaccination

Fra uge 33 bliver det muligt at blive vaccineret flere steder i Region Syddanmark uden forudgående tidsbestilling.

Nogle foretrækker faste aftaler i kalenderen, mens andre foretrækker at være spontane.

I øjeblikket er der mange vacciner på lager, og derfor bliver der plads til begge typer i den syddanske vaccinationsindsats.

Fra uge 33 bliver det derfor muligt at få en drop-in-vaccination flere steder i Region Syddanmark. Det betyder, at man ikke behøver tidsbestilling for at møde op til vaccination.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) siger:

- Vi vil gerne give syddanskerne et fleksibelt vaccinationstilbud, så flest muligt takker ja til deres vaccinationstilbud, og det indebærer, at man ikke nødvendigvis behøver at bestille tid på forhånd. Personalet og vaccinerne er klar, så når det passer ind i hverdagen, kan man nu svinge forbi og få et stik. Det håber vi, at syddanskerne vil tage godt imod.

Muligheden for vaccination uden tidsbestilling gælder alle, der er 12 år eller ældre, og som er inviteret til vaccinationsforløb. Muligheden gælder både første og andet stik. Der bliver vaccineret med både vacciner fra Moderna og Pfizer.

Borgere, der kommer for at få 2. stik ved drop-in, opfordres til at tjekke, at der er det rette interval mellem vaccinationerne, inden de møder op. Hvis der er for kort interval mellem de to stik, vil man blive bedt om at komme igen senere.

Vaccinerede med Moderna kan tidligst få andet stik efter 28 dage.

Vaccinerede med Pfizer kan tidligst få andet stik efter 21 dage.

Her kan du få drop-in-vaccination

I uge 33-34 er der mulighed for drop-in-vaccination flere steder i regionen.

Mulighed for drop-in på vaccinationscentrene i Sønderborg og Rødekro med både Moderna og Pfizer.

Mandag, onsdag, fredag, lørdag og søndag fra 9.30 til 16.30 og tirsdag og torsdag fra 11.30 til 18.30.

Mulighed for drop-in på vaccinationscenteret i Esbjerg med både Moderna og Pfizer.

Alle ugens dage 8.00 til 22.30. I Esbjerg gælder tilbuddet om drop-in allerede fra dags dato.

Der er desuden mulighed for drop-in ved Mosaikken i Esbjerg fredag den 20. august. Se mere information via linket nedenfor.

Mulighed for drop-in på vaccinationscentrene i Vejle og Kolding med både Moderna og Pfizer.

Alle ugens dage 9.00 til 17.00.

Mulighed for drop-in på vaccinationscenteret i Odense med Moderna og Pfizer.

Alle ugens dage. På hverdage fra 9.00 til 14.00 og igen fra 17.00 til 20.00. I weekender fra 10.00 til 15.00.

Også i Svendborg er der mulighed for drop-in på vaccinationscenteret. Her er det med Pfizer-vaccinen.

Alle ugens dage 9.00 til 14.00. Onsdag fra 9.00 til 19.00.

Ud over Odense og Svendborg vil der også på enkelte dage være mulighed for drop-in i Assens, Nyborg og Vollsmose. Se mere på linket nedenfor.

Se samlet liste og adresser på drop-in-steder her. (linket er deaktiveret 14.09.2021)

Ungdomsuddannelser kan få besøg af vaccinationsbil

Ud over tilbuddet om drop-in-vaccination udvider regionen også vaccinationstilbuddet med tilbud om vaccination på en række ungdomsuddannelser og andre uddannelsesinstitutioner.

Flere steder i regionen er ungdomsuddannelserne allerede i kontakt med det nærmeste vaccinationscenter, og interessen for besøg af vaccinationsbilen har været stor.

Uddannelsesinstitutioner, der ønsker tilbud om vaccination, og som endnu ikke er i dialog med et vaccinationscenter, kan kontakte mobilvaccine@rsyd.dk med henblik på en dialog om mulighederne.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark.

Koncerndirektør Kurt Espersen, Region Syddanmark, kan kontaktes via presserådgiver Carsten Bruun.

Kontaktoplysninger

Stephanie Lose