To medarbejdere og to borgere på socialtilbud i Nyborg testet positiv for COVID-19

To medarbejdere og to borgere på Region Syddanmarks sociale tilbud Engbo er blevet testet positive for COVID-19. De to medarbejdere har været i kontakt med i alt 16 borgere på tilbuddet. Engbo er godt i gang med isolering af borgere på centeret, smitteopsporing og test. Det er i den forbindelse, at to symptomfrie borgere er blevet testet positive

Region Syddanmarks sociale tilbud Engbo i Nyborg, der tager sig af borgere med betydelig og varig funktionsnedsættelse, fysisk og psykisk udviklingshæmning samt autisme, har konstateret fire tilfælde af COVID-19. To hos medarbejdere og to hos centerets borgere.

Den første medarbejder lod sig i weekenden teste for COVID-19 på grund af milde symptomer. Testsvaret viste mandag, at vedkommende har COVID-19. Medarbejderen kontaktede med det samme ledelsen med testresultatet. De tog straks fat i Styrelsen for Patientsikkerhed, så isolering og smitteopsporing kunne sættes i gang.

Den anden medarbejder blev testet i starten af ugen på grund af milde symptomer og meddelte onsdag aften ledelsen på Engbo, at testen var positiv for COVID-19.

Klar procedure ved COVID-19

Ledelsen på Engbo gennemførte sammen med Styrelsen for Patientsikkerhed en hurtig smitteopsporing tirsdag morgen i forhold til den første medarbejder og fandt, at denne havde været i kontakt med otte borgere. Alle otte er blevet testet for COVID-19 onsdag, og af dem er to i dag bekræftet smittet med COVID-19. Som resten af centerets borgere, havde ingen af de to symptomer på COVID-19. Engbo afventer stadig svar på de sidste seks test.

I forbindelse med den anden smittede medarbejder, har Engbo i dag sat gang i samme procedure med isolering af borgere og smitteopsporing som ved den første medarbejder. Alle medarbejdere, der er tilknyttet de 16 isolerede borgere blev testet onsdag, så det er kun de otte borgere, den anden medarbejder med COVID-19 har været i konktakt med, der nu skal testes

Engbo Nyborg har i alt 32 lejligheder fordelt på otte pladser i hvert af de fire huse. Borgerne i de to huse, som medarbejderne har arbejdet i, er blevet isoleret, og isolationen fortsætter, indtil det konstateres, at der ikke er nogen smittede. Alle pårørende er blevet underrettet. Derudover er fællesarealerne på Engbo lukket ned, og besøg til de to huse, der ikke er sat i isolation, skal foregå med restriktioner, f.eks. udenfor.

Hurtig reaktion i en ny virkelighed

Centerchef Brian D. Hansen roser medarbejderne for at være opmærksomme og reagere hurtigt, da testresultaterne forelå:

- Begge medarbejdere har ageret meget ansvarligt, og det vil jeg gerne rose dem for. Og samtidig har vi haft et rigtig godt samarbejde med Styrelsen for Patientsikkerhed, der både har hjulpet os med smitteopsporing og håndtering af situationen.

Det er anden gang i 2020, at medarbejdere på centeret er blevet smittet med COVID-19, men Brian D. Hansen vil gerne understrege, at hverken borgere eller pårørende skal være bange:

- COVID-19 gør, at vi står i en helt ny virkelighed, hvor vi nok ikke kan undgå, at COVID-19 også rammer os indimellem. Det er selvfølgelig ærgerligt og synd for de medarbejdere, der er blevet syge, og de borgere og medarbejdere, der bliver direkte påvirket. Men i begge tilfælde har vores medarbejdere reageret prompte, så vi har haft mulighed for at smitteopspore, isolere og teste relevante borgere og medarbejdere hurtigt og effektivt.

Yderligere information:

Centerchef Brian Damberg Hansen, Handicapcenter Fyn, Region Syddanmark, telefon 20 22 94 83