Syddanske respiratorer sendes til Italien tirsdag

I morgen tirsdag ruller en lastbil fra Middelfart Sygehus mod Italien med en last bestående af 13 syddanske respiratorer. Respiratorerne er en hjælp fra Region Syddanmark til det hårdt prøvede italienske sundhedsvæsen.

13 syddanske respiratorer sendes tirsdag ud på en 2.000 kilometer lang tur fra Middelfart til Rom, hvor de ventes at ankomme i løbet af onsdag.

Respiratorerne skal bruges i det italienske sundhedsvæsen, der har efterspurgt udstyr fra de øvrige EU-lande.

- Selvom det italienske sundhedsvæsen har været hårdt presset i månedsvis, har de alligevel haft overskud til at formidle viden om covid-19 til os andre. Det har betydet, at vi var bedre forberedt, da sygdommen ramte Danmark. Derfor synes jeg også, at vi bør række en hjælpende hånd nu, hvor vi har meget få indlagte i regionen, siger regionsrådsformand Stephanie Lose (V).

Hun slår samtidig fast, at der er tilstrækkelig med respiratorer i Region Syddanmark, hvis virussen skulle blusse op igen.

- Lige nu er vi ikke presset på kapaciteten, og derudover har vi netop bestilt helt nye respiratorer, som bliver leveret over de kommende uger.

Fortsat brug for udstyr i Italien

Det er Beredskabsstyrelsen, der står for transporten, og de syddanske respiratorer vil blive leveret til de italienske beredskabsmyndigheder i Rom. Herfra vil de blive distribueret til de sygehuse, der har størst mangel på respiratorer.

En respirator bliver ligesom alt andet udstyr slidt, hver gang den benyttes. Derfor skal en del af de italienske respiratorer udskiftes og til service, hvorfor der fortsat er behov for udstyrshjælp, selvom antallet af intensivpatienter i Italien heldigvis er begyndt at falde.

- Vi har været heldige med at have relativt få covid-19-tilfælde i Region Syddanmark. Det giver os mulighed for at yde et bidrag til de italienske sygehuse, hvilket jeg er både glad for og stolt over, siger Stephanie Lose.

Der er i første omgang tale om et lån, så respiratorerne kan blive kaldt hjem, hvis det mod forventning skulle blive nødvendigt.

Yderligere oplysninger:

Stephanie Lose