Region Syddanmark hjælper pressede østdanske sygehuse

En stigning i antallet af coronasmittede patienter i Region Hovedstaden og Region Sjælland presser sygehusene på den anden side af Storebælt, og derfor træder Region Syddanmark nu til og hjælper med at behandle patienter på en række områder.

Coronavirussen har henover december måned fået et solidt greb i Københavnsområdet og på Sjælland. Her har sygehusene oplevet en markant stigning i antallet af indlagte patienter med COVID-19.

Både Region Hovedstaden og Region Sjælland har incidenstal, der er næsten dobbelt så høje som i Region Syddanmark, og det presser behandlingen på de østdanske sygehuse.

Derfor har Region Syddanmark nu tilbudt sin hjælp. Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) siger:

- Vi står i regionerne sammen om at tilbyde den bedst mulige hjælp til danskerne, og derfor er det også naturligt, at vi i Syddanmark træder til og hjælper med at løfte, når byrden er ved at blive for tung andre steder. Region Hovedstaden og Region Sjælland er kommet med et oplæg til, hvordan vi bedst kan hjælpe dem, og vi sætter os nu sammen og finder en løsning.

Det drejer sig blandt andet om behandlinger inden for kræftområdet, på det urinvejskirurgiske område, på det ortopædkirurgiske område, inden for lungemedicin og på intensivområdet.

De fire syddanske somatiske sygehuse, Odense Universitetshospital Svendborg Sygehus, Sygehus Lillebælt, Sydvestjysk Sygehus og Sygehus Sønderjylland, tager alle imod patienter.

COVID-presset kan få betydning for enkelte syddanske patienter

Sygehusene i Region Syddanmark vurderer ikke, at hjælpen til Region Hovedstaden og Region Sjælland vil få stor indflydelse på behandlingen af syddanske patienter. Det kan dog være, at enkelte typer af operationer, der kan vente, bliver udskudt.

Regionsrådsformand Stephanie Lose siger:

- Vi står i en helt ekstraordinær situation i Danmark og i det danske sundhedsvæsen, og for at vi kan hjælpe de mest syge, så kommer vi i situationer, hvor vi må prioritere. Selvom vi også kan mærke presset fra corona-pandemien, og vores medarbejdere yder en ekstraordinær indsats, så har vi været så heldige i Region Syddanmark, at vi indtil videre har kunnet følge med udviklingen. Men når digerne begynder at give efter andre steder, så skal vi også være klar til at hjælpe de mest trængende patienter på tværs af landet.

Den 22. december havde Region Syddanmark 80 patienter indlagt med COVID-19.

Region Syddanmark går nu sammen med de to øvrige regioner i gang med at lægge en plan for fordelingen af patienterne.

Yderligere information:

Stephanie Lose