Regionen styrker og samler mulighederne for COVID-test

Det skal være nemmere for syddanskere, der er raske eller kun har milde symptomer, at blive testet for COVID-19. Derfor lancerer regionen nu en plan, der styrker og samler testmulighederne samtidig med, at testkapaciteten i regionen øges markant henover efteråret.

Region Syddanmark har udarbejdet en samlet plan, der forenkler og udvider testmulighederne for syddanskere, der er over to år gamle, og som er raske eller har så milde symptomer på COVID-19, at de ikke føler sig syge.

Regionen vil etablere syv store testcentre, hvor syddanskere, der ikke har symptomer eller kun har milde symptomer, eksempelvis let hoste eller lidt feber, kan blive testet.

Derudover vil regionen oprette en række faste teststeder i yderligere seks byer og mere end fordoble antallet af mobile testenheder.

Større kapacitet

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), glæder sig over, at det nu bliver nemmere for syddanskerne at finde ud af, hvordan de skal forholde sig:

- I takt med at testspor, testopgaver og testlokationer løbende er blevet udvidet, er det blevet mere og mere vanskeligt for borgerne og virksomhederne at finde ud af hvor og hvornår, man kan blive testet. Det vil vi gerne lave om på – og jeg er sikker på, at vi med denne plan tager et kæmpe skridt i den rigtige retning.

Samlet set medfører planen, at den geografiske tilgængelig til test i Region Syddanmark øges hen over efteråret.

Tre markante tiltag

Konkret medfører Region Syddanmarks nye plan for det samlede test-set up følgende:

1. Raske borgere og patienter med milde symptomer testes samme sted

• Raske borgere (over 12 år) og borgere med milde symptomer på COVID-19 skal fremover testes samme sted. (I dag får borgere uden symptomer taget prøver i Testcenter Danmarks telte, mens borgere med milde symptomer testes ved akut-sygehusene).
  • Der oprettes store testcentre i Odense, Svendborg, Kolding, Vejle, Esbjerg, Aabenraa og Sønderborg. Lokaliteterne meldes ud, når de er på plads. På Ærø er der mulighed for test på sygehuset.
  • Visitationen vil være uændret, således at personer med milde symptomer visiteres via egen læge, og personer uden symptomer bestiller tid med NemID på coronaproever.dk.
  • I løbet af kort tid vil forældre til symptomfrie børn mellem 2 og 12 år kunne booke tid til test med NemID på coronaproever.dk uden visitation gennem egen læge.

Tidshorisont: Løbende og senest medio november 2020.

2. Flere mobile testenheder

Antallet af mobile testenheder udvides fra seks til 14.
Det sker for at kunne varetage de mange forskellige udgående testopgaver, som løbende er kommet til, herunder oplæring af sundhedspersonale i kommunerne, test af borgere i kommuner med højt smittetryk, samt test på virksomheder med særlige behov.
De mobile testenheder skal ligeledes kunne hjælpe i andre regioner.

Tidshorisont: Løbende og senest primo oktober 2020.

3. Etablering af faste testtilbud til raske borgere

For at kunne tilbyde raske borgere, der har lang afstand til de store testcentre, test nærmere deres bopæl, vil regionen etablere faste testtilbud i Middelfart, Fredericia, Nyborg, Haderslev, Tønder og Grindsted.
Raske borgere skal bestille tid med deres NemID på coronaproever.dk

Tidshorisont: Løbende og senest primo december 2020.

4. Test uden booking i lufthavne og ved grænsen fortsætter

Turister og borgere uden symptomer har fortsat mulighed for test uden booking ved grænserne i Frøslev og Kruså samt i lufthavnene i Billund og Esbjerg. (Esbjerg kun danske statsborgere).

5. Borgere med symptomer skal fortsat henvises til test via egen læge

Borgere, der har svære symptomer på COVID-19, skal fortsat henvises til test på et akutsygehus af egen læge.

Oversigt over regionens samlede test-set up, der etableres hen over efteråret

Stephanie Lose

Regionrådsformand