Ventetider til høreundersøgelse er faldet yderligere

Region Syddanmarks bestræbelser på at sænke ventetiderne på høreundersøgelser bærer frugt. Mest markant er resultaterne fra Sygehus Lillebælt, der har formået at skære 98 uger af ventetiden, og Sygehus Sønderjylland, der nu er nede på bare 10 ugers ventetid.

I 2018 stod mange syddanskere i kø for at få undersøgt om, hvorvidt de skulle have høreapparat i Region Syddanmark.

Politikerne i regionsrådet besluttede derfor at gennemføre en plan for at nedbringe ventetiderne på høreområdet Region Syddanmark.

Den plan er lykkedes. Ventetiderne på høreundersøgelser falder og falder.

Fra 123 uger til 25 ugers ventetid

Sygehusene har således formået at sænke ventetiderne markant over det seneste år:

• Odense Universitetshospital har nu 30 ugers ventetid mod 121 uger i april 2018
  • Sygehus Lillebælt har nu 25 ugers ventetid mod 123 uger i april 2018
  • Sygehus Sønderjylland har nu 10 ugers ventetid mod 59 uger i april 2018
  • Sydvestjysk Sygehus har nu 25 ugers ventetid mod 72 uger i april 2018.

Ventetiden er med andre ord raslet ned på samtlige af regionens sygehuse, og det er sundhedsudvalgsformand Poul-Erik Svendsen (S) både glad og stolt over:

- Jeg er rigtig godt tilfreds med, at vi har formået at gøre så stort et indhug i ventetiderne. Det skyldes en kæmpe indsats fra medarbejderne, der virkelige har lagt sig i selen for at få undersøgt så mange som muligt, samtidig med, at regionsrådet har prioriteret at tilføje området flere penge

Udvalgsformanden bemærker, at borgere fra andre regioner, hvor man har lange ventetider, nu er begyndt at søge mod Region Syddanmark.

- Tilgangen af patienter illustrerer med al tydelighed, at det er en national udfordring, som vi har taget hul på. Vi tager det som et indirekte skulderklap, at borgere fra andre regioner nu søger ned til os, men det er klart, at det giver nogle udfordringer i forhold til at sænke ventetiderne yderligere.

Flere initiativer har medvirket til ventetidsfald

Regionsrådspolitikerne fjernede i 2018 det økonomiske loft, som alle afdelinger arbejder under. Loftet sætter en begrænsning for, hvor mange behandlinger eller undersøgelser en enkelt afdeling kan lave. Det er sat i verden for at kunne styre udgifterne i sundhedsvæsenet.
Politikerne afsatte penge også til at uddanne flere medarbejdere.

Derudover gav regionsrådet penge til to hørebokse, hvor man kan gennemføre undersøgelserne i. Den ene er allerede på plads i Svendborg, mens den anden bliver opført i Middelfart i oktober.

Forventningen er, at ventetiderne falder yderligere, når høreboksen i Middelfart bliver taget i brug.