Region Syddanmark indsamler viden om sygehusbyggerier

Medlemmerne af regionsrådet i Region Syddanmark vil 8.-10. september besøge tre italienske sygehuse for at få inspiration til de syddanske sygehusbyggerier. Turen skal også styrke dialogen med totalentreprenøren JV CMB/Itinera om byggeriet af Nyt OUH.

Italienske CMB og Itinera, som tilsammen er totalentreprenør på Nyt OUH, er måske forholdsvist nye spillere på det danske marked. Men i Italien har de to entreprenører stor erfaring med at bygge sygehuse.

8.-10. september vil medlemmer af regionsrådet i Region Syddanmark besøge tre af disse sygehuse, som CMB og Itinera har stået for opførslen af.

Turen skal bl.a. fungere som inspiration til de syddanske sygehusbyggerier, fortæller regionsrådsformand Stephanie Lose (V):

- Vi bilder os ikke ind, at vi i Region Syddanmark nødvendigvis har de bedste løsninger eller de rigtige svar på alt. Derfor er det nødvendigt, at vi af og til søger inspiration hos andre, så vores sygehusbyggerier kan resultere i de bedst mulige sygehuse.

Tæt dialog mellem parterne

Studieturen byder også på et møde med CMB’s hovedpersoner på Nyt OUH-projektet, og her kan regionsrådet og totalentreprenøren udveksle forventninger og ønsker til det samarbejde, der skal levere Nyt OUH i 2022.

Formand for Anlægs- og innovationsudvalget Karsten Uno Petersen (S) siger:

- Med et så stort projekt som Nyt OUH er det vigtigt, at vi er tæt på totalentreprenøren for at undgå misforståelser og ellers tage dem i opløbet. Vi ønsker jo alle det optimale resultat af vores sygehusbyggerier, og det sikres bedst gennem en tæt dialog mellem parterne.

Region Syddanmark markerede Nyt OUH’s byggestart 28. august 2019.

Stephanie Lose

Regionrådsformand