Presseinvitation: Indvielse af nyt regionalt datacenter

Region Syddanmark inviterer pressen og alle interesserede til indvielse af det nye regionale datacenter i Kolding.

Formand for Anlægs- og innovationsudvalget Karsten Uno Petersen (S) og formand for Digitaliseringsudvalget Mette Bossen Linnet (V) i Region Syddanmark holder taler, og sammen vil de klippe snoren til det center, der i fremtiden skal håndtere regionens enorme mængder af data.

Arrangementet finder sted mandag 18. november 2019 kl. 12:30-13:30.

Adressen er: Kolding Sygehus, Sygehusvej 20, 6000 Kolding.
(Der er indgang ved den gamle hovedindgang. Følg skiltene, som viser vej til indvielsesarrangementet.)

Af sikkerhedsmæssige årsager er datacenteret en lukket bygning. Fotografering vil være muligt i datacenterets gang og udenfor bygningen.

Program:

- Velkomst ved it-direktør i Region Syddanmark Morten Lundgaard
- Udvalgsformændene klipper den røde snor
- Tale ved formand for Anlægs- og innovationsudvalget Karsten Uno Petersen
- Tale ved formand for Digitaliseringsudvalget Mette Bossen Linnet
- Lidt godt til ganen

Om Region Syddanmarks nye regionale datacenter

Region Syddanmarks nye datacenter i Kolding er et it-miljø med servere, som kan køre alle regionens it-systemer på blandt andet sygehusene. Datacenteret erstatter regionens hidtidige datacentre i Odense og Esbjerg. De lukkes i 2020.

Det nye datacenter ligger i sammenhæng med Kolding Sygehus, men er 100 procent uafhængig af sygehuset. Det består af en stor hal med to serverrum, som får komplet adskilte forsyninger af strøm, energieffektiv køling og brandslukning. Grundarealet er ca. 600 m2 plus teknikinstallationer, og der er fysisk plads til 100 rackskabe.

Datacenteret er designet efter moderne principper, der er bedre for miljøet, og som sikrer driftsstabilitet, tilgængelighed af it-systemer og datasikkerheden. Det har kostet 25 mio. kr. at etablere, og det forventes at give en årlig driftsbesparelse på 2,5-3,0 mio. kr., svarende til en tilbagebetaling af investeringen over en tidshorisont på 8-10 år.

Der bliver ingen arbejdspladser på selve datacentret, men regionens it-afdeling har et større antal arbejdspladser i kontorfaciliteter tæt på datacentret.

Praktiske spørgsmål vedrørende arrangementet:

Personlig Assistent Mette Meier Bloch, Region Syddanmark,
Telefon 28 74 55 84, mail: Mette.Meier.Bloch@rsyd.dk