Her er de nominerede til Frivillighedsprisen 2019

5 frivillige indsatser er nomineret til Region Syddanmarks Frivillighedspris 2019. De nominerede kommer fra hele regionen og repræsenterer et bredt felt af frivillige indsatser, der hver dag gør en forskel for patienter og pårørende.

Hvem, der løber med Region Syddanmarks Frivillighedspris 2019, vil tiden vise. Men i denne uge udpegede en dommerkomité i alt fem frivillige indsatser, som er nomineret til prisen. Det er medarbejdere i regionen, frivillige og syddanskerne selv, der har indstillet de frivillige indsatser.

De 5 nominerede er med i opløbet om hovedprisen på 50.000 kroner og to øvrige priser på hver 10.000 kroner. Vinderne udpeges ved en prisoverrækkelse 2. maj 2019 på bo- og beskæftigelsestilbuddet Østruplund, som er regionens Specialcenter for Unge og Voksne.

De nominerede er:

• Vejviserne på Sygehus Sønderjylland. De frivillige vejvisere hjælper patienter og pårørende med at finde vej på sygehusene i Aabenraa, Sønderborg og Tønder. Vejviserne skaber tryghed for patienter og pårørende, når de færdes på sygehusene.
  • Ungdommens Røde Kors, Odense. På H.C. Andersen Børne- og Ungehospital på Odense Universitetshospital bruger unge mennesker fra Ungdommens Røde Kors deres fritid på at være noget for de indlagte børn og unge, når de flere gange om ugen arrangerer forskellige caféer for de indlagte børn og unge.
  • Bestyrelsen bag klovneforeningen Hospitalsklovne, Trekantsområdet. Foreningen sørger, for at der er penge til at have hospitalsklovne på sygehuset i Kolding. De afholder blandt andet arrangementer på afdelingen, der sammen med sponsorater skaber det økonomiske grundlag, der er nødvendigt, for at betale for klovnene.
  • Hjertet På Rette Sted. En støtteforening for Børne- og Ungeafdelingen på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg. Foreningen sørger blandt andet for, at de indlagte børn får nogle gode oplevelser, mens de er på afdelingen.
  • Røde Kors Svendborg patientstøtter. En frivillig ordning af patientstøtter på Geriatrisk Afdeling i Svendborg. Patientstøtterne taler med patienterne på afdelingen, går i kiosken eller skifter vandet i patienternes blomstervaser.

Glæde over mange gode frivillige

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), som sidder med i dommerkomitéen, er glad for de mange indstillinger:

- Det er dejligt at se, at vi har så mange engagerede frivillige indsatser i regionen. Der har været mange gode og spændende bud at vælge mellem blandt de indstillede. Jeg synes, vi har fundet fem rigtig gode bud på hvem, der kan løbe med prisen i år. Det gør mig glad, at der er så mange mennesker, der har lyst til at bruge deres fritid på at gøre en forskel for andre. Deres tid og indsats er et fantastisk supplement til de professionelle medarbejderes arbejde rundt om i regionen.

Udvikling af den frivillige indsats

Region Syddanmark uddeler Frivillighedsprisen for at påskønne frivilliges indsats for regionen og de syddanske borgere. Ligesom prisen er en anerkendelse af det store arbejde og den indsats, som personale eller konkrete afdelinger yder for at inddrage de frivillige. Et arbejde og en indsats, som regionen gerne ser udvikler sig.

Præmiepengene skal bruges i samarbejde med den afdeling eller institution, som vinderen er tilknyttet. Det kan være til at videreudvikle samarbejdet med de frivillige eller til at skabe endnu bedre rammer for den frivillige indsats.

Sidste års vindere

Vinderne af Frivillighedsprisen 2018 var EN AF OS-ambassadører i Psykiatrien, en gruppe sygeplejersker på OUH, som i deres fritid hjælper pårørende gennem et organdonationsforløb og lægesekretær Kirsten Pedersen, som hækler trøstemus til børn på skadestuen i Kolding.

Dommerkomitéen består af

• Stephanie Lose (V), regionsrådet
  • Bente Gertz (S), regionsrådet
  • Karen Margrete Nielsen (Depressionsforeningen), medlem af Psykiatrisk Dialogforum