Alle syddanske kommuner en del af Røgfri Fremtid

Som det første område i landet er alle kommuner i Region Syddanmark nu en del af partnerskabet Røgfri Fremtid. Stærkt signal, mener regionsrådsformanden.

Bingo!

Alle 22 kommuner i Region Syddanmarks område er nu en del af partnerskabet Røgfri Fremtid. Dermed er regionen den første i landet, der får ’fuld plade’ af kommuner, som arbejder for en røgfri fremtid.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) siger:

- Jeg er rigtig glad for, at alle de syddanske kommuner nu er blevet en del af Røgfri Fremtid. Det er et stærkt signal om, at der er en bevægelse i gang, hvor vi bevæger os mod et røgfrit samfund. Og det er selvfølgelig fantastisk, at den bevægelse står så stærkt her i regionens område. Det skal vi udnytte, og så skal vi stå sammen, så vi kan få knækket udviklingen i forhold til især de unge rygere.

Røgfri Fremtid er et partnerskab stiftet af Trygfonden og Kræftens Bekæmpelse. Partnerskabet har en fælles vision om et røgfrit Danmark i 2030. Målet er et samfund, hvor ingen børn og unge ryger, og hvor færre end fem procent af den voksne befolkning ryger.

Samlet vision om en røgfri generation

Ved at indgå som partner i Røgfri Fremtid bidrager både kommuner og region til en aktuel dagsorden, der sætter fokus på særligt unges rygevaner. Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge i Danmark. Som partner i Røgfri Fremtid tilslutter Region Syddanmark og alle syddanske kommuner sig nu samlet visionen om en røgfri generation i 2030. Der er hermed dannet grundlag for et stærkt samarbejde omkring en af de vigtigste sundhedsdagsordener.

Medlemsskabet af Røgfri Fremtid har tidligere været diskuteret af regionsrådsformanden og de syddanske borgmestre i kommunekontaktudvalget, hvor der var bred opbakning til at arbejde med Røgfri Fremtid. Formand for Kommunekontaktrådet i Syddanmark, H.P. Geil (V), borgmester i Haderslev Kommune, siger:

- Jeg er stolt over at alle kommuner i Syddanmark tager samarbejdet om at blive røgfri seriøst. Rygning er noget af det mest usunde man kan kaste sig ud i og især vores unge borgere skal vi sørge for ikke starter med at ryge. Jeg ser frem til et stærkt samarbejde mellem kommunerne og Regionen på området.

Mange kommuner er i gang

Opbakning til Røgfri Fremtid forpligter hverken kommune eller region til at gøre noget bestemt, men rigtig mange kommuner er allerede i gang på flere fronter. Flere har eller er ved at indføre røgfri skoletid og helt eller delvist røgfri arbejdstid, ligesom stort set alle har rygestoprådgivere ansat og løbende er i dialog med både borgere og uddannelsesinstitutioner omkring begrænsning af især unges rygning. Også i Region Syddanmark arbejder man aktivt på at gøre fremtiden røgfri. Det sker blandt andet ved at hjælpe og inspirere ungdomsuddannelser, der ønsker røgfri skoletid.

Blandt stifterne af Røgfri Fremtid er der begejstring for den store tilslutning. Forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse, Mette Lolk Hanak, siger:

- Det er virkelig godt gået, at hele Syddanmark nu er en del af Røgfri Fremtid. Det er mange stærke aktører, der nu arbejder i samme retning. Det er modigt, og det vil give resultater.

Hun suppleres af Jette Jul Bruun, der er programchef i TrygFonden:

- Region Syddanmark viser, at vi er mange, der ønsker en røgfri fremtid for børn og unge. Det viser også, at der er stor vilje til at sætte gang i konkrete indsatser. Det er fantastisk at se så stor opbakning og gejst.

Yderligere oplysninger:

Stephanie Lose (V), regionsrådsformand i Region Syddanmark.
H. P. Geil (V), borgmester i Haderslev Kommune og formand for Kommunekontaktrådet i Syddanmark, tlf. 21 69 64 71
Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse, tlf. 51 33 24 94
Jette Jul Bruun, programchef i TrygFonden, tlf. 45 26 08 19