Ungdommens Røde Kors vinder Frivillighedsprisen 2019

Knap havde regionsrådsformand Stephanie Lose (V) udnævnt de nyslåede vindere af Frivillighedsprisen 2019, før klapsalver fra de cirka 80 deltagere næsten fik taget over den smukke, gamle Riddersal på Østruplund til at lette.

Vinderen Ungdommens Røde Kors på H.C. Andersen Børne- og Ungehospital på Odense Universitetshospital.

- ”Og vinderen er... Ungdommens Røde Kors på H.C. Andersen Børne- og Ungehospital på Odense Universitetshospital”.

50.000 kroner til vinderen af hovedprisen
Ungdommens Røde Kors på H.C. Andersen Børne- og Ungehospital på Odense Universitetshospital løb med hovedprisen på 50.000 kroner, som de sammen med afdelingen kan bruge på at udvikle det frivillige arbejde. Patientstøtterne fra Geriatrisk Afdeling på sygehuset i Svendborg og støtteforeningen Hjertet På Rette Sted fra Børne- og Ungeafdelingen på Sydvestjysk Sygehus modtog hver 10.000 kroner.

Udover kåringen af de 3 vindere var dagen også en fejring af regionens mange frivillige, der hver dag gør en forskel på både sygehuse og institutioner, i psykiatrien, på hospices og i den præhospitale indsats.

Regionsrådsformand Stephanie Lose siger:

- Alle de nominerede til Frivillighedsprisen i år er et bevis på, at det frivillige arbejde nytter. Det nytter at yde en ekstra indsats. Og at dømme på de 3 vinderes reaktioner, så tror jeg også, det gør en forskel at få den her anerkendelse. Vi kan være stolte af de mange frivillige ildsjæle i vores region. Det gælder både dem, der har vundet, dem der var nomineret, og alle de andre frivillige, der hver dag gør en forskel for regionens borgere, patienter og pårørende.

Det gør en forskel at få sådan et skulderklap

Hos Ungdommens Røde Kors var glæden over at vinde til at få øje på. Lisbeth Schebye, der er frivillig i café Svanen, er stolt over at modtage prisen:

- Vi er meget stolte og beærede over at vinde Frivillighedsprisen 2019. Det er helt fantastisk. Prisen her er også til alle de andre frivillige, der gør et kæmpestort stykke arbejde.

Patientstøtterne fra Svendborg Sygehus

Aktivitetsleder for patientstøtteordningen på Geriatrisk Afdeling på Svendborg Sygehus, Karin Meiniche, var også glad for at modtage prisen:

- Vi er enormt glade for prisen. Det gør en stor forskel. Hvad vi skal bruge pengene på, ved vi ikke endnu. Men måske kan vi få endnu mere vidensdeling. Lige nu er vi bare rigtig glade og stolte over at modtage prisen.

Hjertet På Rette Sted fra Børne- og Ungeafdelingen på Sydvestjysk Sygehus

Lene Memborg, der er formand for og stifter af Hjertet På Rette Sted fra Børne- og Ungeafdelingen på Sydvestjysk Sygehus, havde i dagens anledning fået selskab af afdelingens lykkemaskot ’Ellie’, og begge var glade for anerkendelsen:

- Prisen kommer helt sikkert til at gøre en forskel for vores arbejde med at gøre det lidt ekstra godt for de indlagte børn og deres familier. I sidste ende vil vi bare gerne skabe lidt flere smil hos børnene, mens de er på afdelingen.

Østruplund, der er en del af Specialcenter for Unge og Voksne i Region Syddanmark, dannede rammen for årets prisuddeling. Det var både frivillige, medarbejdere og medlemmer af regionsrådet, der deltog i prisuddelingen. Inden selve prisuddelingen fortalte frivilligkoordinator Karin Thade Petersen om sit job med de frivillige på Sygehus Sønderjylland, og Jytte Abildstrøm gæstede festlighederne og slog et slag for frivilligt arbejde og at værdsætte hinandens ressourcer.

Fakta om Frivillighedsprisen

Region Syddanmark ønsker et tæt samarbejde med relevante, frivillige indsatser. Det frivillige arbejde skaber værdi for patienter og borgere på sygehuse og sociale centre, i psykiatrien og på det præhospitale område.

Derfor er den frivillige indsats også en del af regionens pejlemærker, der sætter retningen for både driften og udviklingen af Region Syddanmark.  Blandt andet ønsker regionen at styrke mulighederne for, at sygehuse og sociale centre kan inddrage frivillige som et supplement, der hvor det giver mening.

Det er nu fjerde gang, regionen uddeler Frivillighedsprisen.

Frivillighedsprisen uddeles af Region Syddanmark for at:

• Påskønne frivilliges indsats for regionen og de syddanske borgere
  • Anerkende det store arbejde og den indsats, som personale eller konkrete afdelinger yder for at inddrage frivillige.

Prisen hylder den frivillige indsats, der dagligt leveres på de syddanske sygehuse, sociale centre, i psykiatrien, på hospices og i den præhospitale indsats.

Billeder af de tre vindere:

Patientstøtterne, Frivillighedsprisen 2019

Patientstøtterne

Hjertet på rette sted, Frivililghedsprisen 2019

Hjertet på rette sted

Ungdommens Røde Kors, Frivillighedsprisen 2019

Ungdommens Røde Kors

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark.
Velfærdskoordinator Mette Sorang Kjær, Odense Universitetshospital, telefon 21 34 52 05
Aktivitetsleder og frivillig Lisbeth S, Ungdommens Røde Kors, telefon 42 78 69 82
Aktivitetsleder for patientstøtterne Karin Meiniche, telefon 22 39 66 50
Formand og stifter af Hjertet På Rette Sted, Lene Memborg, telefon 40 27 89 11

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer.

Kontaktoplysning

Stephanie Lose