Blå uniformer på vej til Region Syddanmarks sygehuse

Region Syddanmark ensarter og moderniserer uniformerne på tværs af regionens sygehuse. Samtidig får medarbejderne opfyldt deres ønske om farvede uniformsdele.

Sundhedsfaglige medarbejdere i Region Syddanmark vil i løbet af i år og de kommende år skifte de gamle hvide uniformer ud med nye blå. De nye uniformer har været undervejs siden efteråret 2018, hvor Region Syddanmark indgik aftale med De Forenede Dampvaskerier og Berendsen Textil Service om vask af uniformer, patienttøj, linned og dyner på alle Region Syddanmarks sygehuse.

Medarbejdernes ønsker er blevet hørt

Den nye uniform består af mørkeblå bukser med tilhørende lyseblå busseronne og/eller lyseblå polo/coolmax t-shirt. Økonomidirektør Mogens Sehested Kristensen, der har siddet i spidsen for Region Syddanmarks styregruppe for vaskeriudbuddet, fortæller:

- De gamle hvide uniformer er blevet kritiseret for at være både utidssvarende og gennemsigtige. De skiftes nu ud med mere praktisk beklædning, bl.a. funktionelle bukser med lommer til smartphones og andet udstyr, som medarbejderne i dag skal bruge til at løse deres arbejdsopgaver. Den blå uniform imødekommer samtidig et stort ønske fra medarbejderne ved at fjerne generne ved gennemsigtigt tøj.

Ens uniformer på alle sygehuse

Det nye uniformsdesign skal indføres på alle regionens sygehuse, og medarbejderne er i lokale beklædningsudvalg på sygehusenhederne og en fællesregional brugergruppe blevet inddraget i krav, kvalitet, uniformsdesign og farver. Det endelige uniformsdesign er valgt ud fra leverandørernes bruttosortiment, der er testet og i drift i andre regioner. Det giver flere fordele, forklarer Mogens Sehested Kristensen:

- Det er en moderne uniform, som lever op til vores høje krav til funktionalitet og kvalitet. Den indføres på alle regionens sygehuse for at understrege medarbejdernes faglige identitet og sygehusenes fællesskab på tværs af regionen. Samtidig kan vi udnytte uniformerne mere optimalt, når de er ens på tværs af regionen.

Uniformsskift i to faser

De gamle uniformer udfases gradvist for at minimere spild. Derfor vil der være tale om en løbende indfasning af den nye uniformsbeklædning på de enkelte sygehuse i to etaper. Fra efteråret 2019 på Sydvestjysk Sygehus og Sygehus Sønderjylland og fra foråret 2020 på Sygehus Lillebælt og Odense Universitetshospital.

Færre uniformer bidrager til besparelse

Region Syddanmark skrev i 2018 kontrakt med Berendsen Textil Service og De Forenede Dampvaskerier. Nye uniformer er en del af aftalen med de to leverandører. I de nye aftaler vil der være færre varianter og dermed mindre omkostninger. De nye uniformer bidrager dermed til den samlede besparelse på 29 mio. kr., som regionen har udsigt til at spare årligt i de næste 10 år på de nye vaskeriaftaler.

Fakta om Regions Syddanmarks nye uniformer

• I november 2018 vandt Berendsen Textil Service og De Forenede Dampvaskerier Region Syddanmarks vaskeriudbud. De to firmaer skal fremover stå for vask af uniformer, patienttøj, linned og dyner på hhv. Sydvestjysk Sygehus og Sygehus Sønderjylland samt på Sygehus Lillebælt og Odense Universitetshospital. Udskiftning af sygehuspersonalets uniformer var en integreret del af udbuddet.
  • Medarbejderne på regionens sygehuse er blevet inddraget i kravspecificering/valg af uniformsdesign og farver via en fællesregional brugergruppe og lokale beklædningsudvalg på sygehusenhederne.
    Den nye uniform består af mørkeblå bukser med en tilhørende lyseblå uniformsbusseronne og/eller lyseblå polo/coolmax t-shirt.
  • De gamle uniformer udfases gradvist for at minimere spild. De nye uniformer vil løbende blive taget i brug på de enkelte sygehuse fra efteråret 2019 på Sydvestjysk Sygehus og Sygehus Sønderjylland og fra foråret 2020 på Sygehus Lillebælt og Odense Universitetshospital.
  • En moderne uniform holder i gennemsnit til ca. 100 vaske eller i 3-4 år, før den kasseres.
  • De nye uniformer har en samlet årlig indkøbsværdi på ca. 21,4 mio. kr., beregnet ud fra det antal vaske som de tre nye beklædningsdele forventes at få årligt på regionens sygehuse.