SOSU Syd er Årets Røgfri Ungdomsuddannelse

Region Syddanmark har for første gang uddelt prisen som Årets Røgfri Ungdomsuddannelse. SOSU Syd løb med sejren og titlen foran Nyborg Gymnasium og Middelfart Produktionsskole. Alle tre skoler er forbilleder til efterfølgelse, mener regionsrådsformanden.

Og vinderen er…*Trommehvirvel*… SOSU Syd!

Prisen som Årets Røgfri Ungdomsuddannelse blev i dag uddelt for første gang.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) uddelte prisen ved en morgensamling på Social- og Sundhedsskolen i Aabenraa.

Stephanie Lose siger:

- Det er en slidt kliché, men jeg synes godt, at man kan sige, at alle nominerede skoler og deres elever er vindere. På skolerne har eleverne mulighed for at være i et røgfrit skolemiljø, og det er i mine øjne en vindersituation. Når vi har valgt SOSU Syd som Årets Røgfri Ungdomsuddannelse, så er det fordi, at de har en elevgruppe med mange rygere. Alligevel har de taget tyren ved hornene, har inddraget skeptiske elever og ansatte og etableret mange alternative aktiviteter. Det fortjener ros.

Udover æren og titlen vinder SOSU Syd også et besøg af en stand-up komiker.

Glad og stolt skoleleder

Direktør på Social- og Sundhedsskolen Syd, Lotte Dalegaard Pedersen, siger:

- Vi er utrolig glade og stolte over prisen. At blive en røgfri skole er en lang og svær vej at gå. Men vi er en ungdomsuddannelse og vil gerne tage ansvaret for, at de unge ikke begynder at ryge – og det ved vi, at mange unge gør, når de møder deres nye rygende kammerater på en ny uddannelse. Og så er vi jo også en Social- og SUNDHEDsskole og vores elever skal ud i et spændende arbejdsfelt, hvor de skal tage hånd om mennesker, der har behov for pleje og omsorg. Det kræver sunde mennesker med sund fysik, sund hjerne og overskud. Nogle af vores elever skal også ud og arbejde med børn, der vil se på dem som rollemodeller. Så alt i alt er der faktisk slet ingen grund til ikke at være en røgfri skole.

De nominerede til Årets Røgfri Ungdomsuddannelse er udpeget af en dommerkomité bestående af repræsentanter fra de syddanske kommuner, de syddanske ungdomsuddannelser, Kræftens Bekæmpelse, Danske Gymnasier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og regionsrådet. Komitéen har også udpeget vinderen.

Fakta om røgfri ungdomsuddannelser

Røgfri ungdomsuddannelser er et partnerskab mellem interesserede ungdomsuddannelser, kommuner og regionen.

Formålet med partnerskabet er at hjælpe uddannelsesinstitutionerne med at få sat rygning på dagsordenen og understøtte røgfri miljøer på skolerne.

Projektet løber over en treårig periode fra august 2018 til juli 2021. Målet er, at under 10 procent af de unge under 24 år ryger dagligt, når projektperioden er forbi. I dag er det 16,1 procent.

I partnerskabet vil regionen blandt andet bistå med opstartsarrangementer, løbende opfølgninger på udviklingen i antallet af rygere, udarbejdelse af rygepolitiker og erfaringsudvekslinger mellem skolerne.

Kræftens Bekæmpelse er partner i projektet og vil løbende bidrage med viden, materialer og inddragelse af for eksempel frivillige til arrangementer om rygestop på skolerne.

Billeder fra prisuddelingen

Lotte Dalegaard Pedersen, direktør, Rasmus Strudsholm, sundhedskoordinator og Stephanie Lose, regionsrådsformand, med trofæet for Årets Røgfri Ungdomsuddannelse med elever i baggrunden.

Stephanie Lose taler til morgensamling.

Lotte Dalegaard Pedersen, direktør, Rasmus Strudsholm, sundhedskoordinator og Stephanie Lose, regionsrådsformand, med trofæet for Årets Røgfri Ungdomsuddannelse.

Lotte Dalegaard Pedersen, direktør, og Stephanie Lose, regionsrådsformand, med trofæ og check.

Fotograf: Maria Tuxen Hedegaard

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark.

Direktør Lotte Dalegaard Pedersen, Social- og Sundhedsskolen Syd, tlf. 60 16 64 78

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer

Kontaktoplysning

Stephanie Lose