Alles Lægehus A/S skal drive klinik i Tønder

2.200 borgere er sikret lægedækning, når lægerne Dorte Støy og Kirsten Andreasen fra Tønder Lægehus Nord stopper.

På baggrund af et offentligt udbud har Region Syddanmark nu indgået aftale med virksomheden alles Lægehus A/S om, at de skal overtage patienterne, når lægerne Dorthe Støy og Kirsten Andreasen, som begge har klinik i Tønder Lægehus Nord, ophører.

Dermed er de 2.200 borgere, som i dag er patienter hos Dorte Støy og Kirsten Andreasen, sikret lægedækning i de kommende år.

Da ingen af byens øvrige alment praktiserende læger har været interesserede i at overtage Dorte Støy og Kirsten Andreasens ydernumre og patienter, har regionen haft ydernumrene i udbud.

Aftalen er, at alles Lægehus A/S både overtager lokalerne i Tønder Lægehus Nord og at sygeplejerske Jonna Mortensen, som har været ansat i mange år, skal fortsætte i klinikken, som kommer til at hedde alles Lægehus Tønder.

Formanden for Udvalget for det nære sundhedsvæsen i Region Syddanmark, Bo Libergren (V), siger:

- Vi har indgået en fornuftig aftale med alles Lægehus A/S, som betyder, at der ikke er nogle borgere i Tønder, der risikerer at skulle køre meget langt for at finde en læge, som har plads til dem. Jeg er glad for, at det vi igen lykkes med at skabe den kontinuitet og stabilitet, som vi ønsker, at borgerne skal have, uanset hvor de bor i regionen.

Patienter får nyt sundhedskort

Aftalen træder i kraft 1. december, og den betyder blandt andet, at der højst, efter en indkøringsperiode på 3 måneder, må være fire forskellige læger tilknyttet klinikken, fordi regionen ønsker, at det er kendte ansigter, der tager imod patienterne.

De patienter, der pt. er tilknyttet lægerne Dorte Støy og Kirsten Andreasen, vil  automatisk blive tilknyttet alles Lægehus Tønder og modtage et nyt sundhedskort.

Patienter, der ønsker en anden læge i Tønder, kan skifte læge på sundhed.dk. Lægeskift vil i denne sammenhæng være gratis.

Alles Lægehus oplyser, at der vil blive holdt en reception i lægehuset den 3. december fra kl. 14-16, hvor såvel patienter som samarbejdspartnere er velkomne.

Dorte Støy stopper som alment praktiserende læge pr. 31. november, mens Kirsten Andreasen går på pension ved årsskiftet.

Lægerne Smits, Eckhoff og Berthou, som også har klinik i Tønder Lægehus Nord, fortsætter uændret og i de samme lokaler som nu.

Fakta om alles Lægehus A/S

Alles Lægehus Tønder bliver en del af WeCare gruppen.
WeCare har opkøbt Falck Lægehuse A/S og vil i den forbindelse omdøbe Falck Lægehuse til alles Lægehus A/S.  Navneændringen træder i kraft i uge 49.

Yderligere oplysninger:

Udvalgsformand Bo Libergren, Udvalget for det nære sundhedsvæsen, Region Syddanmark,

Administrerende direktør Linda Matzen, alles Lægehus A/S, mobil 2967 8676

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer.

Bo Libergren