Book selv tid til din blodprøve

Borgerne i Region Syddanmark får nu mulighed for at booke tider til blodprøver fra deres tablet, smartphone eller computer. Tiltaget skal give patienterne bedre mulighed for at planlægge deres hverdag og give mindre ventetid.

Grib mobiltelefonen, din tablet eller start din computer og book selv din tid, når du skal have foretaget en blodprøve.

Fremover vil borgere i Region Syddanmark selv have mulighed for at finde en tid og et blodprøveambulatorium, der passer ind i deres hverdag, når de skal have foretaget blodprøver på regionens blodprøveambulatorier.

Koncerndirektør Kurt Espersen, forklarer, hvorfor Region Syddanmark nu giver mulighed for digital selvbooking:

- Vi vil gerne tilpasse det syddanske sundhedsvæsen mest muligt til patienternes hverdag og virkelighed, og her er det helt naturligt, at give dem mulighed for selv at vælge tid og sted for deres blodprøver, så de kan få det til at hænge sammen med eksempelvis arbejdet.

Lægerne eller sygehusafdelingerne skal bestille prøven, før den kan bookes

Så snart patienternes egen læge eller den afdeling, som de er i behandling på, har bestilt prøven, kan patienterne booke tiderne via www.booking.rsyd.dk.

Patienten kan også fortsat vælge at møde op og trække et nummer, som det foregår i dag.

Mulighed for selvbooking kan gøre ventetiden kortere

I dag er der såkaldte ’åbne blodprøveambulatorier’. Det betyder, at man som patient bare møder op på ambulatoriet, trækker et nummer og kommer til, når det bliver ens tur.

Ulempen ved denne model er, at der ind i mellem er rigtig mange, som møder op på samme tid, og at der derfor opstår lang ventetid.

Det forventes, at løsningen får betydning for presset på ambulatorierne, så patienterne bliver fordelt over hele åbningstiden, således at patienter, der bare møder op og trækker et nummer også vil opleve kortere ventetid.

Kurt Espersen, Koncerndirektør uddyber:

- Vi håber, der kommer nogle afledte effekter af vores nye tilbud, og hvis en bedre service til patienterne kan kombineres med en mere effektiv måde at drive vores blodprøveambulatorier på, så er det den optimale situation.

Selvom den nye løsning ganske givet vil mindske ventetiden, så kan det ikke altid undgås – heller ikke selvom man har booket. Nogle prøver kan tage længere tid og dermed forskyde bookingerne en smule.