Skarpt syddansk regnskabsår

Region Syddanmark leverer et solidt regnskab for 2016. På trods af et turbulent år med uforudsete udgifter til blandt andet Nyt OUH og store planlagte investeringer, formår regionen at overholde budgettet.

Region Syddanmark har i 2016 – i lighed med tidligere år – overholdt de aftalte udgiftsrammer med regeringen.

Regionen har således et overskud på 170.000 kroner i et budget på 23,1 milliarder, hvilket er en afvigelse så lille, at den hverken kan regnes i procent eller promiller.

En af de helt centrale årsager til det solide regnskab er, at samtlige sygehuse inklusiv psykiatrisygehuset har haft overskud i 2016.

Regionsrådsformand i Region Syddanmark Stephanie Lose (V) siger:

- Vi kan godt være stolte over vores meget præcise resultat, når vi tager i betragtning, at vi håndterer et budget på 25 milliarder. Den økonomiske styring har været en af regionernes styrker igennem de sidste 10 år, og jeg er stolt over, at vi i Region Syddanmark igen kan præsentere et regnskab, der stemmer.

Flere uforudsete udgifter i 2016

Regionsrådspolitikerne i Region Syddanmark har siden regionens start haft et skarpt øje på at tilpasse økonomien løbende for ikke at stå i en situation, hvor der pludselig skal findes rigtig mange penge i budgettet.

Den strategi har vist sig helt rigtig.

Stephanie Lose uddyber:

- Vi har været igennem et turbulent år, hvor vores økonomiske planlægning har sikret, at vi har kunnet tilføre ressourcer, hvor det har været nødvendigt. På den måde har vi løst vores udfordringer, uden at det har destabiliseret vores økonomiske grundlag.

I løbet af året har regionens fornuftige økonomi eksempelvis sikret, at det har været muligt at overholde de økonomiske rammer for gennemførelsen af Nyt OUH uden at gå på kompromis med visionerne i projektet.

Region Syddanmark har investeret i fremtiden

Politikerne i regionsrådet valgte i juni at fremrykke investeringer på it, udstyr og bygninger til sygehusene for over 500 millioner kroner.

Stephanie Lose forklarer, hvilken betydning det vil få for 2017.

- Vi valgte i 2016 at investere betydeligt i nyt udstyr til vores sygehuse, og selvom den udskrivning har været markant, så har vi en økonomi, der tillader, at vi ser fremad. Investeringerne betyder, at vi også i 2017 forventer at få et rigtig fint regnskab.

Yderligere information:

Stephanie Lose