Region Syddanmark tilbyder kvinder over 69 år screening for livmoderhalskræft

Som en del af kræftplan IV får syddanske kvinder over 69 år nu et ekstraordinært engangstilbud om at deltage i en forebyggende undersøgelse for livmoderhalskræft.

I dag forekommer en tredjedel af alle nye tilfælde af livmoderhalskræft hos kvinder på 60 år og derover. Derfor er det en del af kræftplan IV, som er aftalt mellem regeringen, Danske Regioner og KL, at kvinder over 69 år skal have et ekstraordinært engangstilbud om at blive screenet for livmoderhalskræft.

Det syddanske regionsråd blev orienteret om regionens udmøntning af kræftplan IV på rådets møde mandag den 24. april 2017.

Regelmæssigt tilbud til yngre kvinder

Kvinder over 69 år har ikke været screenet helt så systematisk som yngre kvinder. Kvinder i aldersgruppen 23 -64 år er i dag omfattet af regionernes standard screeningsprogram. Det betyder at de regelmæssigt får tilbudt at blive screenet for livmoderhalskræft.

Invitation som digital post eller i brev

Rent praktisk modtager syddanske kvinder født før 1948 tilbuddet om screening i form at en invitation fra Region Syddanmark. Invitationen dukker op i perioden maj til oktober 2017 og kommer i form af digital post eller et brev i postkassen.

Det er frivilligt, om man ønsker at tage imod tilbuddet. Screeningsprøven tages af kvindens praktiserende læge ved en gynækologisk undersøgelse. De inviterede kvinder skal selv bestille tid til undersøgelsen. Hvis kvinden er i tvivl om, hvorvidt tilbuddet er relevant for hende, opfordres hun til at kontakte sin egen læge.

Når man vælger at give tilbuddet om screening for livmoderhalskræft til kvinder født før 1948 som et engangstilbud, er begrundelsen, at der er tale om en kræftform, som normalt er mange år om at udvikle sig til en alvorlig eller dødelig sygdom.

Praksischef Frank Ingemann Jensen, Region Syddanmark, mobil 29 20 13 81