Sygehusene i Region Syddanmark får alle flotte placeringer i ny kåring

De syddanske sygehuse får særdeles flotte placeringer i magasinet Dagens Medicins kåring af Danmarks bedste sygehuse.

Syddanske sygehuse dominerer Dagens Medicins kåringer af Danmarks bedste sygehuse. Region Syddanmarks sygehuse bliver vurderet som værende de bedste indenfor 30 af i alt 68 behandlinger – nogle af førstepladserne bliver dog delt med andre sygehuse.

Koncerndirektør Kurt Espersen er godt tilfreds med de gode placeringer:

- Det er dejligt, at vores sygehuse hiver førstepladser hjem i 30 ud af 68 behandlinger. Det tyder på, at vi gør det rigtige i Region Syddanmark, når vi kan præstere så flot på de små såvel som store sygehuse fra Svendborg i Øst til Esbjerg i Vest.

Vejle Sygehus formår at tage den samlede førsteplads blandt de mellemstore sygehuse, Odense Universitetshospital får en flot andenplads blandt de store, og generelt får samtlige syddanske sygehuse flotte placeringer.

Kåringer styrker sygehusenes omdømme

Regionsdirektør Jane Kraglund mener, at kåringerne og de flotte resultater giver regionen et stærkt omdømme, som kan bruges, når der skal rekrutteres nye medarbejdere:

- Det er jo ikke nogen videnskabelig undersøgelse, men der er ingen tvivl om, at medarbejderne i sundhedsvæsenet lægger mærke til den slags, og det er med til at illustrere, at vi er en arbejdsplads med højt fagligt niveau og masser af udvikling.

Kåringerne af landets bedste sygehuse kommer kun en uge efter, at Dagens Medicin offentliggjorde en oversigt over landets bedste kræftsygehuse, hvor regionen også klarede sig godt.

Sydvestjysk Sygehus skærer igennem på patologiområdet

Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg hiver i alt seks førstepladser hjem og får en samlet placering som nummer syv ud af 15 på listen over de mellemstore sygehuse. Førstepladserne fordeler sig på følgende områder:

• Patologi: Screening for livmoderhalskræft, Melanom (modermærkekræft) og brystkræft
  • Kirurgi: Fedmekirurgi
  • Hæmatologi (blodsygdomme): Myelomatose (knoglemarvskræft),

Sygehus Sønderjylland kommer ikke sovende til førstepladser

Sygehus Sønderjylland hiver førstepladser hjem i både Aabenraa og Sønderborg, og sygehusene får hver en samlet fjerdeplads i hver sin kategori.

Sønderborg Sygehus trækker i alt fire førstepladser hjem og får en delt samlet placering som nummer fire ud af 15 på listen over de mellemstore sygehuse. Førstepladserne fordeler sig på følgende områder:

• Anæstesiologi: Intensiv behandling, Anæstesi (narkose)
  • Neurologi: Sclerose
  • Patologi: Testikelkræft

Aabenraa Sygehus hiver i alt tre førstepladser hjem og får en samlet placering som nummer fire ud af 12 på listen over de mindre sygehuse. Førstepladserne fordeler sig på følgende områder:

• Kirurgi: Hul i mavesækken, Tarmkræftkirurgi

Sygehus Lillebælt er patienternes sygehus

Kolding Sygehus såvel som Vejle Sygehus formår at tage førstepladser, og på patienttilfredsheden formår begge sygehuse at score topkarakter.

Vejle Sygehus er nummer et på otte områder og får en stensikker samlet førsteplads ud af 15 på listen over de mellemstore sygehuse. Førstepladserne fordeler sig på følgende områder:

• Patienttilfredshed
  • Endokrinologi (hormonsygdomme): Voksendiabetes
  • Kirurgi: Brystkræft
  • Klinisk onkologi (kræft): Lungekræft
  • Ortopædkirurgi: Rekonstruktion af korsbånd
  • Patologi: Screening af livmoderhalskræft, Testikelkræft

Kolding Sygehus vinder på tre områder og får en samlet delt fjerdeplads ud af 15 i kategorien mellemstore sygehuse. Førstepladserne fordeler sig på følgende områder:

• Patienttilfredshed
  • Anæstesiologi: Anæstesi
  • Kirurgi: Navle- og arbrok

OUH Odense Universitetshospital Svendborg Sygehus er skarpe på kirurgien

OUH Odense Universitetshospital Svendborg Sygehus hiver i alt 11 førstepladser hjem. Odense Universitetshospital får en samlet placering som nummer to ud af fire på listen over de store sygehuse. Førstepladserne fordeler sig på følgende områder:

• Kirurgi: Hul i mavesækken, Ventrikelcancer, Lever- og galdevejskræft
  • Neurokirurgi: Kræft i hjernen
  • Kardiologi: PCI (Ballonudvidelser)
  • Karkirurgi: Abdominale aortaaneurismer
  • Klinisk onkologi (kræft): Kræft i hjernen, Testikelkræft
  • Pædiatri (børnesygdomme): Børnecancer
  • Thoraxkirurgi (skader i brystkassen): Isoleret bypass
  • Urologi: Testikelkræft

Svendborg Sygehus har stor andel i førstepladsen på de kirurgiske område, da en del af afdelingen arbejde i det sydfynske. Derudover leverer Svendborg Sygehus så god behandling, at sygehuset får en flot samlet tredjeplads blandt de mellemstore sygehuse.

Jane Kraglund

Regionsdirektør