Langeland tættere på en toårig hf-uddannelse

Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark støtter, at der oprettes en toårig hf-uddannelse i Rudkøbing fra august 2017.

Langeland Kommune og HF & VUC Fyn ønsker, at der oprettes en toårig hf-uddannelse på Langeland, så flere langelændere kan tage en ungdomsuddannelse. Derfor ønsker de, at Region Syddanmark anbefaler Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, at der oprettes en sådan uddannelse i Rudkøbing fra august 2017 – en anmodning som Udvalget for Regional Udvikling nu anbefaler regionsrådet at støtte op om.

Formanden for Udvalget for Regional Udvikling, Bo Libergren (V), siger:

- Vores tal viser, at mens kun to procent af de 16-20-årige i Region Syddanmark har mere end en times transporttid med offentlig transport til den nærmeste ungdomsuddannelse, er det samme tal for Langeland Kommune 26 procent. Samtidig viser undersøgelser, at der er en sammenhæng mellem transporttid og andelen af unge, der tager en ungdomsuddannelse.

Og der er brug for, at flere unge langelændere tager en ungdomsuddannelse. Tal fra Region Syddanmarks Uddannelsesbarometer 2015 viser, at kun 71 procent af de 25-34 årige på Langeland har gennemført mindst en ungdomsuddannelse, mens gennemsnittet for hele Region Syddanmark er 79 procent.

Hf allerede efter 9. klasse

Gymnasiereformen betyder, at den nye toårige hf vil kunne påbegyndes allerede efter 9. klasse. Derfor vil et udbud af en toårig hf i Rudkøbing indebære, at de unge på Langeland vil få mulighed for at vælge en lokalt beliggende ungdomsuddannelse direkte fra afslutningen på 9. klasse.

- Der er i øjeblikket ikke så mange, der bor på Langeland og er i gang med at tage en gymnasial uddannelse, men vi tror på, at nærheden til den nye toårige hf kan bidrage til, at flere unge på Langeland vælger at tage en ungdomsuddannelse, siger Bo Libergren.

Udvalget for Regional Udvikling anbefaler samtidig, at en godkendelse til udbud af en toårig hf-uddannelse i Rudkøbing bør være betinget af, at HF & VUC Fyn vil samarbejde med Svendborg Gymnasium og HF om en koordinering af den faglige toning. Udvalget vurderer, at en differentiering kan gøre uddannelserne i stand til at supplere hinanden frem for at konkurrere om de samme elever.

Bo Libergren