Rapport: Regional indsats skaber job og omsætning

Det kan godt betale sig for private virksomheder i Syddanmark at deltage i projekter, som er en del af den regionale vækstindsats, Syddansk Vækstforum er ansvarlig for.

Den regionale indsats for at skabe vækst og udvikling i Syddanmark virker. Således skabes der fx flere job og øget omsætning i virksomheder, der deltager i projekter støttet med EU-midler, end der gør i sammenlignelige virksomheder, der ikke deltager i projekterne.

Det viser en ny rapport udarbejdet af Region Syddanmark, Erhvervsstyrelsen og Danmarks Statistik. Rapporten indeholder effektmålinger af den syddanske indsats, som skal skabe vækst og udvikling i Syddanmark. Indsatsen kan fx være projekter, som virksomheder kan deltage i for at få et kompetenceløft eller udnytte mulighederne ved automatisering.

Gavner hele regionen

Region Syddanmark og Syddansk Vækstforum har siden 2009 fokuseret indsatsen for vækst inden for bæredygtig energi, sundheds- og velfærdsinnovation og oplevelseserhverv. Det regionale vækstforum er centralt i arbejdet med at skabe vækst og udvikling i regionens erhvervsliv.

- Resultaterne i rapporten bekræfter os i, at vi går den rigtige vej, og det er også den vej, vi fortsætter ad i den kommende vækst- og udviklingsstrategi, siger regionsrådsformand Stephanie Lose (V), der som formand for Syddansk Vækstforum står i spidsen for indsatsen med at skabe vækst og udvikling i Region Syddanmark.

Hun noterer desuden, at der også er en god effekt på projekter inden for bredere indsatser, hvor der er et potentiale.

Glæde i industrien

Bo Stærmose, bestyrelsesformand i Juliana Drivhuse og repræsentant for Dansk Industri i Syddansk Vækstforum, glæder sig også over resultaterne i rapporten:

- Syddanmark har rigtig mange små og mellemstore virksomheder, som har travlt med den daglige drift og derfor ofte ikke har kræfter til at tage det næste skridt. Her kan det være lige præcis et projekt, som giver et kompetenceløft eller afklaring om automatisering, der er med til at udløse vækstpotentialet og skabe arbejdspladser.

Bo Stærmose fremhæver også det positive i, at de virksomheder, der deltager i projekterne og har gavn af dem, kommer fra en bred vifte af brancher.

Følger projekterne tæt

Der er målt på i alt 69 projekter, som er støttet med 563 millioner kroner fra EU-strukturfondene og sat i gang i perioden 2007 til 2011. 5.900 offentlige og private virksomheder har været involveret i projekterne, heraf 2.317 forskellige private virksomheder.

- Vi følger projekterne tæt for at blive klogere på effekten af den regionale indsats for vækst og udvikling. Målingerne giver dog ikke hele svaret og skal blandt andet ses i sammenhæng med opbygningen af klynger og vidensmiljøer samt innovationsindsatser, der typisk skaber varigt forbedrede rammebetingelser for virksomhederne på lidt længere sigt. Men målingerne indikerer, at vi er på rette vej, siger Stephanie Lose.

Fakta om effektvurderingerne

• I de strukturfondsprojekter, der blev startet i perioden 2007-2009, er der efter fem år skabt 400 fuldtidsarbejdspladser inden for energieffektivisering, 800 inden for offshore, 320 inden for turisme og 430 fuldtidsarbejdspladser inden for brede indsatser i deltagervirksomheder med under 100 årsværk.
  • I de strukturfondsprojekter, der blev startet i 2010 og 2011, er der efter tre år skabt 530 fuldtidsarbejdspladser inden for design og kreative erhverv, 800 job inden for energieffektivisering, 400 job inden for offshore, 470 job inden for sundheds- og velfærdsinnovation og 860 fuldtidsarbejdspladser inden for brede indsatser i deltagervirksomheder med under 100 årsværk.
  • I de strukturfondsprojekter, der blev startet i perioden 2007-2009, er der i perioden 2009-2014 signifikante omsætningseffekter inden for energieffektivisering og offshore.
  • I de strukturfondsprojekter, der blev startet i 2010 og 2011, er der i perioden 2011-2014 signifikante omsætningseffekter inden for design og kreative erhverv, sundheds- og velfærdsinnovation og brede indsatser.

Du kan læse rapporten her (PDF).

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand og formand for Syddansk Vækstforum Stephanie Lose (V), Region Syddanmark, tlf. 2533 0982.

Bestyrelsesformand i Juliana Drivhuse A/S og medlem af formandskabet i Syddansk Vækstforum Bo Stærmose, tlf. 4050 1811.