Første spadestik til Nyt OUH er taget

Fire børn tog i dag første spadestik til det nye universitetshospital i Odense. Når det står færdigt i 2022, bliver det Danmarks største helt nye sygehus.

Flankeret af regionsrådsformand Stephanie Lose (V) og sundheds- og ældreminister Sophie Løhde (V) tog Silje, Theodor, Maja og Alma i dag første spadestik til det det nye universitetshospital i Odense.

Spadestikket blev taget ved det, der bliver den sydlige tilkørsel til Nyt OUH – lige i kanten af den enorme byggegrund. Sundheds- og ældreminister Sophie Løhde var sammen med regionsrådsformanden blandt talerne ved spadestikket, som havde samlet flere end 200 gæster.

Regionsrådsformand Stephanie Lose kom i sin tale blandt andet ind på de muligheder, det giver, at bygge et nyt sygehus på det, der nu er en bar stubmark:

”Vi har fået en unik mulighed for at tænke helt nyt i forhold til sygehusbyggeri. Vi skal have et stærkt universitetshospital i vores region, hvor vi kan forske og udvikle nye og bedre behandlingsmetoder. Det er en forudsætning for, at vi også i fremtiden kan være på forkant med den behandling, vi tilbyder vores borgere. Nye og moderne faciliteter og dygtige kolleger er med til at gøre vores region mere spændende for de bedste hoveder i fremtiden – det kommer i sidste ende patienterne til gode.”

Fra idé til virkelighed

Regionsrådet i Region Syddanmark formulerede første gang idéen om et helt nyt universitetshospital i Odense kort tid efter, at Region Syddanmark blev til i 2007. Efter mange timers forberedelse blev spaden så stukket i jorden til 224.000 m2 somatisk sygehus og 26.000 m2 psykiatri-sygehus.

Det bliver det største byggeri i Region Syddanmark nogensinde, og når det står færdigt, vil Nyt OUH være Danmarks største helt nye sygehus.

Unik sammenbygning

Nyt OUH bliver bygget umiddelbart syd for Syddansk Universitet. Denne helt unikke sammenbygning af sygehus og universitet giver helt nye muligheder for samarbejde mellem forskning og klinik til gavn for begge institutioner og – allervigtigst – til gavn for Nyt OUHs patienter.

Først skal letbanen forberedes

Det første anlægsarbejde på den enorme byggegrund bliver at forberede etableringen af den letbane, der skal løbe gennem det nye sygehus. Arbejdet går i gang med det samme. Entreprenøren, der skal udføre arbejdet, har adgang til byggegrunden fra 1. maj. Arbejdet omfatter bygge- og anlægsarbejder i en 24 meter bred zone ned gennem Nyt OUH i det, der efterfølgende bliver letbanes forløb – det såkaldte tracé. En del af opgaven er at bygge tre tunneler, som kommer til at forbinde sygehuset på tværs under letbanen.

Fakta

Silje (3 år) og Theodor (6 år) er patienter på H. C. Andersen Børnehospitalet på OUH.
Maja (10 år) og Alma (12 år) er patienter i Børne- og Ungdomspsykiatri Odense.

Læs mere om Nyt OUH på www.nytouh.dk

Stephanie Lose