Jens Elkjær forlader jobbet som sundhedsdirektør i Region Syddanmark

Oven på de seneste dages begivenheder går regionsrådsformand Stephanie Lose nu til regionsrådet i Region Syddanmark for at få mandat til at forhandle vilkårene for sundhedsdirektørens fratrædelse.

I forbindelse med mødet i Region Syddanmarks forretningsudvalg onsdag den 11. november 2015 udtrykte et mindretal i regionsrådet offentligt mistillid til regionens sundhedsdirektør Jens Elkjær.

I forlængelse af mødet i forretningsudvalget har regionsrådsformand Stephanie Lose og sundhedsdirektør Jens Elkjær drøftet situationen. Set i lyset af onsdagens begivenheder har Jens Elkjær her udtrykt bekymring for sine muligheder for at løse sin opgave som sundhedsdirektør tilfredsstillende.

- Det er en bekymring, jeg tager til efterretning – men også deler, selvom jeg beklager situationen dybt. Jeg har drøftet det med gruppeformændene og vil på den baggrund mandag den 23. november bede forretningsudvalget og regionsrådet om mandat til at forhandle en fratrædelsesaftale med Jens Elkjær, siger regionsrådsformand Stephanie Lose (V).

- Jeg har i min korte tid som regionsrådsformand og i næsten 10 år som regionsrådsmedlem haft et rigtig godt samarbejde med Jens Elkjær. Jens besidder nogle faglige kompetencer, som jeg sætter stor pris på og har meget stor respekt for, siger Stephanie Lose.

Jens Elkjær vil i en periode arbejde med at overdrage sine opgaver. Ledelsen af sundhedsområdet vil indtil videre blive varetaget af regionsdirektør Jane Kraglund og konstitueret direktør Mads Haugaard.

Region Syddanmarks medarbejdere er orienteret om fratrædelsen.

Stephanie Lose

Regionrådsformand