Elektronisk musikfestival skal råbe de unge op

DEFINE 2015, elektonisk musikfestival i Sønderborg, skal være med til at trække flere unge til Syddanmark.

Der er masser af attraktive studiepladser, job og boliger til de unge i Sønderborg og Syddanmark. Men den slags gør det ikke alene, når de unge skal få øjnene op for mulighederne for at bosætte sig og studere i Sønderborg og Syddanmark.

Der skal også være et fritidsliv og kulturtilbud, som de unge kan se sig selv i, når de for en stund slipper studierne. Derfor har Region Syddanmark valgt at støtte den elektroniske musikfestival DEFINE 2015 med 80.000 kroner.

Bo Libergren (V), formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark, siger:

- Når vi skal have unge til at opdage, at der er noget, der hedder Sønderborg og Syddanmark, skal vi møde dem der, hvor de er. Det kræver initiativer på mange forskellige fronter, og musikfestivalen med elektronisk musik og kulturoplevelser på flere platforme er en af brikkerne i det puslespil.

- At festivalen også samarbejder med unge hen over grænsen er et ekstra plus. Vi er forbi den tid, hvor grænsen står for begrænsninger, og samarbejdet om festivalen hen over grænsen viser det store potentiale og de muligheder, der er for unge i grænseregionen.

Mange kulturtilbud

Paletten af musikalske oplevelser på festivalen er bred, og en af dem byder på musikere fra lokalområdet. Det er koncerten med gruppen Liima hvor alle, på nær én i gruppen, er født i Sønderborg-området.

Man får ikke kun musikalske oplevelser på festivalen. Den byder også på foredrag med blandt andre multikunstneren Martin Hall, artists talk, installationer, workshops og undervisningsforløb.

Samarbejde skaber festival
Festivalen er desuden udtryk for et godt og bredt samarbejde mellem Sønderborgs og Region Syddanmarks kulturinstitutioner som for eksempel Sønderborghus, Biblioteket Sønderborg, Sønderborg Musikskole – og som noget nyt - Sønderjyllands Kunstskole.

Desuden samarbejdes der hen over grænsen, da DEFINE festivalen løber af stablen både i Sønderborg og på Kulturwerkstatt Kühlhaus i Flensborg, der også samarbejder med Hamborg og Berlin om den elektroniske kunstgenre.

Festivalen løber fra fredag den 20. november til og med søndag den 22. november. Hele programmet kan ses på www.definefestival.com

Bo Libergren