Lad mobilen guide dig i H.C. Andersens hjulspor

En app og en brochure, der viser rundt på Fyn i den berømte digters hjulspor, lanceres mandag 15. juni på Valdemars Slot.

- H.C. Andersen gæstede mange af de smukke, fynske herregårde og slotte og levede i dage eller uger sammen med familierne. Han skrev eventyr og arbejdede på sine romaner, og han skrev i breve og dagbøger om bygningerne, værelserne, haverne, landskaberne og om de mennesker, der var omkring ham, fortæller projektleder Johs. Nørregaard Frandsen fra H.C. Andersen Centret.

Det er disse materialer, forskere fra H.C. Andersen Centret har gennemarbejdet for at finde de gode historier og vinkler på H.C. Andersens varme forhold til Fyn. Efterfølgende har forskerne i samarbejde med Udvikling Fyn – Destination Fyn og i alt 16 godser og herregårde på Fyn udviklet en ny attraktion, hvor H.C. Andersen, fynsk kulturarv og fynske landskaber bringes i samspil.

Viden ”on-the-go”

Resultatet af udviklingsprojektet, der har modtaget støtte fra Region Syddanmark og fra H.C. Andersen Fonden, foreligger nu i form af en app til smartphones (iPhone og Android) med tilhørende brochure, der på dansk, engelsk, kinesisk eller tysk kan lede gæsten eller turisten rundt på det skønne Fyn.

Åbningen af version 1.0 finder sted på Valdemars Slot den 15. juni 2015 klokken 13.00 – 15.00.

- Den nye app taler sig direkte ind i Fyns fire H’er – nemlig H.C. Andersen, Havet, Haven og Historien. Og så rammer den perfekt ind i den moderne turists behov for viden ”on-the-go”. Med den nye app får vi skabt synlighed og gør samtidig Syddanmark til et attraktivt område for internationale kulturaktører, forklarer Stephanie Lose (V), formand for Udvalget for Regional Udvikling.

Udvikling Fyn - Destination Fyn er partner i udviklingsprojektet og står bag den del af appen, der henvender sig til turister.

Stort turistpotentiale

- Appen åbner op for en ny dimension i relation til oplevelser, der har den kendte forfatter og de fynske slotte og herregårde som omdrejningspunkt. Flere turoperatører og bureauer har allerede udvist interesse for konceptet, så vi forventer stor opmærksomhed i de kommende år fra såvel danske som internationale turister, der efterspørger nye kulturprodukter, siger Anne Høyby, forretningsudvikler ved Destination Fyn.

Fakta

Appen er udviklet af app-firmaet Plaey og kan downloades gratis fra App Store eller Google Play. Den rummer dels historier om H.C. Andersens ophold og inspirationer fra de enkelte lokaliteter og dels faktuelle oplysninger til turisten om adgangsforhold, priser, arrangementer og lignende.

I de kommende år vil den blive udbygget med flere steder, mere viden, flere oplevelser – og hensigten er, at appens muligheder også skal suppleres af en fysisk skiltning i stil med den kendte Marguerit-rute.

H.C. Andersen Centret ved Syddansk Universitet i Odense er internationalt førende inden for forskningen i H.C. Andersen. Centret er knyttet til universitetets Institut for Kulturvidenskaber og arbejder med litteratur-, kultur- og formidlingsvidenskabelige tilgange til H.C. Andersens værk, liv og kulturelle betydning.

Yderligere oplysninger

Udvalgsformand Stephanie Lose (V), Udvalget for Regional Udvikling, Region Syddanmark,

Professor og centerleder Johs. Nørregaard Frandsen, H.C. Andersen Centret, Syddansk Universitet, tlf. 6011 3436, e-mail: jnf@sdu.dk

Forretningsudvikler Anne Høyby, Udvikling Fyn – Destination Fyn, tlf. 3012 0773, e-mail: anhby@udviklingfyn.dk