Regering og Syddansk Vækstforum sammen om jobkampagne

Vækstaftalen mellem Syddansk Vækstforum og regeringen er på plads. Nu samles kræfterne om at skaffe vækst og arbejdspladser til Syddanmark bl.a. gennem en storstilet jobkampagne for offshorebranchen.

I en ny vækstpartnerskabsaftale, som Syddansk Vækstforum og regeringen indgik lige før jul, er der fuld opbakning fra regeringen til de syddanske indsatser for at skabe vækst og flere arbejdspladser.

Det er ikke mindst kampen for at skaffe kvalificeret arbejdskraft til offshorebranchen, som nu får fuldt fokus fra regeringen. Det betyder helt konkret, at regionen og regeringen går ud med en stor jobkampagne for at skaffe den arbejdskraft til offshorebranchen, som skal til for at indløse branchens store potentiale for vækst.

Vigtige energi-arbejdspladser

- Kvalificeret arbejdskraft er en forudsætning for, at vores virksomheder kan være konkurrencedygtige, vokse og skabe de mange arbejdspladser, som vi har brug for i det syddanske. Offshore og energieffektivisering hører til fokusområderne for den syddanske indsats for vækst, og jeg er rigtig glad for, at vi nu sammen med regeringen kan gøre en ekstra indsats for at styrke energibranchen i Syddanmark. Vi bidrager allerede betydeligt til at skabe vækst og arbejdspladser på dette felt, og det er vigtigt, at vi kan blive ved med det i fremtiden også, siger Carl Holst (V), der er formand for Syddansk Vækstforum.

Studier over grænsen

Også indsatsen med at gøre det lettere for unge at studere på tværs af den dansk-tyske grænse får nu opbakning fra regeringen. Den vil nu bakke op om den syddanske indsats for at skabe større sammenhæng og færre forhindringer i samarbejdet hen over grænsen, blandt andet når det gælder de videregående uddannelser. Det glæder ikke mindst rektor på Syddansk Universitet, Henrik Dam, som er medlem af formandskabet for Syddansk Vækstforum.

- Vi har et fælles ønske med regeringen om at skabe en sammenhængende dansk-tysk grænseregion. Med aftalen her har vi fået håndslag på, at regeringen vil hjælpe med at nedbryde formelle barrierer for at sikre uddannelse og kompetenceudvikling på tværs af grænsen, siger rektor Henrik Dam.

Gang i store virksomheder

Aftalen i dag styrker også indsatsen for at få flere iværksættervirksomheder til at vokse sig rigtig store, så de kan skabe nye arbejdspladser, der kan erstatte de tusinder af arbejdspladser, som er forsvundet fra Syddanmark i de senere år. Syddanmark har nemlig en plan, som regeringen med denne aftale bakker op om. At det er helt nødvendigt, understreger adm. direktør Bo Stærmose, Juliana Drivhuse A/S, som også er medlem af formandskabet i Syddansk Vækstforum.

- Den danske erhvervsstruktur er kendetegnet ved mange mindre og mellemstore virksomheder, så vi har hårdt brug for flere lokomotiver i form af store virksomheder i Danmark. Derfor vil vi gøre en målrettet indsats med udgangspunkt i en syddansk højvækstmodel, som skal tiltrække både danske og internationale iværksætter-talenter. De får mulighed for at udvikle deres idéer i strukturerede forløb inden for energi- og sundhedsinnovation. Det er vigtigt, at der skabes mulighed for, at sådanne virksomheder udvikles og bliver i Danmark. Det glæder mig, at regeringen er positiv over for denne indsats, siger Bo Stærmose.

Uddannelse til flere

Borgmester i Billund Kommune og medlem af formandskabet, Ib Kristensen (V), glæder sig over, at aftalen også indeholder opgradering af erhvervskompetencer.

- Vi har fået ind i aftalen, at der iværksættes en styrket indsats for at øge andelen af unge og voksne i Region Syddanmark, der får relevante erhvervsrettede kompetencer. Det er simpelthen vigtigt, at vi får løftet både faglærte og ufaglærte, så vi kan styrke vores virksomheder, siger Ib Kristensen.

Det er også en del af aftalen, at syddanske virksomheder får adgang til rådgivning om, hvordan de kan få bedre produktivitet og konkurrenceevne ved øget automatisering.

Læs hele aftalen her: Regionalt vækstpartnerskab for 2015 mellem regeringen og Syddansk Vækstforum

For yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, telefon 4032 5210