Ambulanceforberedelser følger planen

BIOS Danmark og Responce er godt i gang med at forberede sig på at overtage ambulancekørslen i Region Syddanmark til september. Forberedelserne følger de planer, som de to selskaber har lagt. På visse punkter er forberedelserne forud for planen.

Ifølge kontrakterne med BIOS Danmark og Responce, som 1. september 2015 skal overtage ambulance-kørslen i Region Syddanmark, skal de to selskaber løbende gøre rede for, hvor langt de er med at forberede opgaven.

Den 10. februar skal der således foreligge en såkaldt milepælsplan, der blandt andet beskriver, hvor langt de to selskaber er med at rekruttere personale, og hvor langt selskaberne er med finde lokaler til de 39 nye ambulancestationer. Det præhospitale udvalg i Region Syddanmark har i dag set et udkast til de fortrolige milepælsplaner, og medlemmerne er trygge ved det, de har set.

- Vi kan konstatere, at de to selskaber følger de planer, de har lagt omkring rekruttering af medarbejdere og planlægning af ambulancestationer. Og det er vi trygge ved. Når det er sagt, vil jeg også sige, at BIOS har mere travlt end Responce. Når det handler om at få ambulancerne klar, er de to selskaber forud for tidsplanen, siger Thyge Nielsen (V), der er formand for regionens præhospitale udvalg.

BIOS holder individuelle samtaler

Milepælsplanerne viser, at Responce, der får til opgave at køre ambulancerne i Trekantområdet, har aftalerne på plads med de ambulancereddere, de skal bruge. Selskabet har ansat de kommende medarbejdere stationsvis. Lidt anderledes ser det ud for BIOS, der kommer til at køre ambulancerne i Sønderjylland, Sydvestjylland og på Fyn. Selskabet er ved at bygge en hel ny organisation op i Syddanmark, og de har besluttet sig for at holde individuelle ansættelsessamtaler. Selskabet tager hul på samtalerunderne i uge 9 på Fyn, i uge 10 i det sydvestjyske område og i uge 11 i det sønderjyske område.

Ifølge aftalerne skal BIOS og Responce finde lokaler til i alt 39 ambulancestationer fordelt rundt i Region Syddanmark. Begge selskaber er godt i gang med dette arbejde.

Ambulancerne er bestilt

Ifølge kontrakterne skal de to selskaber stille med nye ambulancer, når de tager hul på den nye opgave fra 1. september, og ambulancerne skal bygges op over en Mercedes-Benz Sprinter. Ifølge milepælsplanerne skal de to selskaber præsentere de første planer for ambulanceleverancerne den 10. april, men her er de to selskaber forud for tidsplanen, da begge selskaber allerede har bestilt ambulancerne og de første ambulancer allerede er blevet leveret. BIOS har bestilt 77 ambulancer og Responce har bestilt 25 ambulancer. Derudover er der også bestilt blandt andet akutlægebiler og akutbiler.

Næste milepælsplan skal afleveres til Region Syddanmark den 10. april 2015.

Yderligere oplysning

Formand for det præhospitale udvalg i Region Syddanmark, Thyge Nielsen (V), mobil 20 31 36 24

Direktør i sundhed, Per Busk, Region Syddanmark, mobil 21 72 66 87