Læger skal supplere ambulanceberedskabet på Ærø

Region Syddanmark indgår aftale med de praktiserende læger på Ærø om, at lægerne kører ud, når der er to hastende ambulanceudkald på øen samtidigt.

Et bredt flertal i regionsrådet har i dag godkendt, at Region Syddanmark indgår en aftale med de praktiserende læger på Ærø om, at de supplerer øens ambulance og rykker ud, når der er brug for to hastende ambulancekørsler på øen samtidigt. Medlemmerne af Enhedslisten og SF stemte imod ordningen.

”Jeg synes, at den aftale, vi nu indgår med de praktiserende læger, supplerer ambulanceberedskabet på Ærø på en rigtig god måde. Der er højst brug for to samtidige udrykninger ti gange om året på Ærø. Derfor skal vi i regionsrådet kunne forsvare, hvor mange penge vi bruger på at håndtere disse situationer. Det kan vi med denne ordning”, siger Thyge Nielsen (V), der er formand for regionens præhospitale udvalg.

”På Ærø skal man også huske på, at Forsvarets store helikoptere og akutlægehelikopterne kan tilkaldes, når der er brug for det”.

Aftalen træder i kraft ved årsskiftet

Ordningen med de praktiserende læger på Ærø træder i kraft 1. januar 2016, og aftalen omfatter fire praktiserende læger og deres vikarer. Den læge, der er på vagt, bliver kontaktet direkte af regionens AMK vagtcentral, når der opstår en situation, hvor der er brug for at køre ud til patient nummer to, indtil en ambulance eller helikopter kommer frem.

Der bliver afsat 0,55 mio. kr. om året til driften af ordningen med de praktiserende læger og 0,2 mio. kr. i opstartsudgifter.

Der er udarbejdet beredskabsplaner for større hændelser på Ærø med mange tilskadekomne, hvor flere beredskaber kommer til at indgå.

I den forbindelse har regionsrådet også bevilget 0,37 mio. kr. til indkøb af blandt andet en båre til den ekstra ambulance, der står på Ærø. Den vil dermed altid være klar til at indgå i beredskabet ved en ulykke, hvor mange er kommet til skade.

Formand for det præhospitale udvalg, Thyge Nielsen (V),
Region Syddanmark, mobil 20 31 36 24