Engelsk sundhedsvæsen lærer af Syddanmark

10. og 11. november er repræsentanter fra det engelske sundhedsvæsen på besøg i Region Syddanmark for at blive klogere på, hvordan regionen arbejder med udvikling af velfærdsteknologi.

31 repræsentanter fra det engelske sundhedsvæsen er i disse dage på rundtur i Region Syddanmark, hvor turen vil gå til Syddansk Sundhedsinnovation, Odense Kommune, Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital.

Det er Region Syddanmarks store fokus på udvikling af velfærdsteknologi, der har lokket englænderne til regionen – igen. De besøgte nemlig også Region Syddanmark i foråret.

- Vi var meget tilfredse med, hvad vi så under sidste besøg, og vi ønsker at få endnu mere viden om, hvordan Region Syddanmark arbejder med at udvikle og implementere velfærdsteknologiske løsninger. Samtidig gør Region Syddanmark meget brug af offentlig-privat innovation, og det er også noget, vi har stor fokus på i England, siger Guy Boersma, der er adm. direktør i Kent Surrey Sussex Academic Health Science Network.

Et stort skulderklap

Under besøget bliver de engelske repræsentanter præsenteret for mange af Region Syddanmarks satsninger inden for velfærdsteknologi, herunder bl.a. Syddansk Sundhedsinnovation, Welfare Tech, Center for Innovative Medicinske Teknologier og Telepsykiatrisk Center. Samtidig vil de se eksempler på, hvilke nye behandlingsformer disse satsninger kan bringe med sig – eksempelvis telemedicinsk sårbehandling og telepsykiatri.

I Syddansk Sundhedsinnovation i Odense er man glade for det engelske besøg:

- Det er et stort skulderklap og en anerkendelse af vores arbejde, at vi kan byde velkommen til Kent Surrey Sussex Academic Health Science Network for anden gang i år. Amterne Kent, Surrey og Sussex har den højeste koncentration af virksomheder inden for sundhedsteknologi i Europa, og besøget vidner om, at vi her i regionen er helt fremme i den europæiske top, når det kommer til udvikling af sundheds- og velfærdsteknologi, siger direktør i Syddansk Sundhedsinnovation, Diana Arsovic Nielsen.

De engelske repræsentanter vil også besøge Syddansk Universitet, hvor de vil høre mere om bl.a. Institut for Idræt og Biomekanik inden turen går tilbage til England.

Billede fra besøget her:

Fakta:

• De engelske repræsentanter kommer fra Kent Surrey Sussex Academic Health Science Network, som er en organisation under det engelske sundhedsvæsen NHS.
  • Organisationen arbejder for at optimere samarbejdet mellem NHS, uddannelsesinstitutioner, lokale myndigheder og industrien med henblik på at sikre, at de bedste velfærdsteknologiske løsninger kan blive implementeret lettest muligt.
  • Kent Surrey Sussex Academic Health Science Network besøgte senest Region Syddanmark i april 2014.
  • Læs mere om organisationen på www.kssahsn.net

Yderligere oplysninger:

Direktør Diana Arsovic Nielsen, Syddansk Sundhedsinnovation, tlf. 4143 0076

Adm. direktør Guy Boersma, Kent Surrey Sussex Academic Health Science Network, tlf. +45 07827 369797