EU guld til velfærdsteknologi, offshore og energi

Nu kan hele tre klyngeorganisationer i Region Syddanmark smykke sig med EU-guldstatus. Guld er den højeste anerkendelse, en europæisk erhvervsklynge kan opnå.

For ganske nylig fik Welfare Tech – i øvrigt som den første klyngeorganisation inden for sundhed og velfærdsteknologi i Europa – guld. For to år siden var det klyngeorganisationen inden for offshore, offshoreenergy.dk, der fik guld. Og med fusionen fredag den 9. maj mellem Lean Energy Cluster og Copenhagen Cleantech Cluster til CLEAN fik Region Syddanmark så sin tredje guld-klyngeorganisation.

Guldcertifikatet fra EU er det håndgribelige bevis på, at klyngeorganisationerne gør et godt stykke arbejde for at knytte sine medlemmer; virksomheder, forsknings- og uddannelsesinstitutioner, tættere sammen, så de kan dele viden og udvikle sig til gavn for væksten.

Gavner syddanske virksomheder

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, glæder sig over, at tre af nøgleaktørerne i regionens erhvervsmæssige satsning har opnået den flotte guld-status.

- For mig understreger det endnu engang, at vores satsning på energieffektivisering, velfærdsteknologi og offshore er rigtig. Og det bliver spændende at følge resultaterne af klyngernes arbejde, nu hvor de ligger i den internationale elite. Det kan komme til at betyde rigtig meget for de virksomheder, der er medlemmer, siger Carl Holst.

Blandt andet kan guld-certifikatet, fordi det er anerkendt hos internationale aktører, gøre det lettere at få adgang til internationale samarbejdspartnere, viden og netværk. Og guldet kan forbedre mulighederne for at få økonomisk støtte til projekter og aktiviteter inden for velfærdsteknologi, offshore og energieffektivisering.

Også nationalt blåstemplede

De tre klyngeorganisationer nyder også national anerkendelse og er alle tre udpeget som nationale videns- og innovationsnetværk støttet af den danske stat.

Ud over de tre klynger satser Region Syddanmark også på design og oplevelseserhverv.

Fakta om guldcertificering

Det er EU-Kommissionens kvalitetssikringssystem, The European Cluster Excellence Initiative (ECEI), der tildeler guldcertificeringen. Læs mere: http://www.cluster-analysis.org/gold-label-new
En guldcertificering tildeles for en toårig periode.

For yderligere information:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, telefon 4032 5210