DR-indslag om lægevagten er ikke retvisende

Ventetiden til regionernes lægevagter blev fredag 10. januar gået efter af TV Avisen, men metoden giver et misvisende billede.

TV Avisen sendte fredag 10. januar et indslag, der giver indtryk af generelt lange telefonventetider i Region Syddanmarks lægevagt, men DR’s indslag giver et fortegnet billede af, hvor lang tid borgerne skal vente.

Hvor DR på et enkelt opkald registrerede en ventetid på 9 minutter og 40 sekunder, så ventede patienter i løbet af det pågældende døgn i gennemsnit kun 2 minutter og tyve sekunder.

TV Avisen tester

På baggrund af debatten om Region Hovedstadens akuttelefon, ringede fem journalister fra DR fredag 10. januar klokken 16:30 op til lægevagtsordningerne i alle regionerne.

I indslaget kommer det frem, at journalisterne først kom igennem til Region Syddanmarks lægevagt efter 9 minutter og 40 sekunder – men det er ikke et retvisende billede af lægevagtsordningen.

Spidsbelastninger og stikprøver

Lægevagten i Region Syddanmark oplever som alle andre telefontjenester spidsbelastninger, og DR har kontaktet lægevagten på et notorisk travlt tidspunkt.

Mellem 16 og 17 på fredage modtager lægevagten altid flere opkald, og antallet af opkald kan variere mellem 240 og 300, og allerede i den efterfølgende time falder antallet til cirka 160 i timen.

Da DR Nyheder kontaktede lægevagten fredag eftermiddag var der 283 i tidsrummet fra 16-17, og stikprøven giver borgerne et fortegnet billede af lægevagtordningen, mener direktør i sundhedsafdelingen i Region Syddanmarks, Per Busk.

- Du kan ikke forvente at give borgerne et retvisende billede af en service ved én enkelt stikprøve. Vi oplever fra tid til anden spidsbelastninger på vores linjer. Nogle kan vi forudse, og andre kan vi ikke. Men det er ikke et generelt problem.

Den påstand bliver bakket op af tal fra Lægevagten, der viser, at den gennemsnitlige ventetid i det pågældende døgn var på 2 minutter og 20 sekunder.

- Jeg har ikke noget problem med, at journalister går vores arbejde efter i sømmene, men det skal ske på et ordentligt grundlag. Vi vil meget gerne hjælpe dem med data, så de kan få det fulde nuancerede billede, siger Per Busk.

Servicemål for lægevagten

Region Syddanmark har opstillet servicemål for lægevagten. De kræver, at 80 procent af borgerne kommer til inden for 2 minutter, 85 procent kommer til inden for tre minutter og 90 procent kommer igennem inden for fem minutter.

Regionen og lægerne har siden regionens start i 2007 løbende fulgt overholdelsen af servicemålene med henblik på at justere i bemandingen af lægevagten.

Servicemålene er i det meste af perioden overholdt på nær i spidsbelastningsperioder. I pressemeddelelsen er der vedlagt en aktuel oversigt over overholdelsen af servicemålene i periode 2. januar til 12. januar. Oversigten viser, at den 10. januar 2014 var atypisk i forhold til at overholde servicemålene.

Yderligere information:

Direktør Per Busk, Sundhed, Region Syddanmark, tlf. 2172 6687