Indvielse af nyt Pomonahus i Børkop - nye rammer til unge med spiseforstyrrelser

Region Syddanmark indvier nyt hus i Børkop til unge med svære spiseforstyrrelser.

Mandag den 3. juni 2013 kl. 10.30 markerer Region Syddanmark, at fire unge med svære spiseforstyrrelser har fået bedre rammer i det splinternye Pomonahus i Syrenparken i Børkop.

Indvielsen varer en times tid, og programmet ser således ud:

Kl. 10.30 Centerleder Susanne Peyk byder velkommen

Kl. 10.45 Tale ved regionsrådsformand Carl Holst (V)

Kl. 11.00 Tale ved formand for socialudvalget Bente Gertz (S)

Kl. 11.15 Arkitekt Peter John Andersen fra Arkihus

Pomonahuset ligger i Syrenparken, og der er mulighed for parkering på Syrenvej 18, Børkop.

FAKTA

Pomonahuset er et døgnbemandet socialpsykiatrisk bosted under Region Syddanmark for unge voksne (ca. 18-25 år) med svære spiseforstyrrelser.

Pomonahuset er ikke et nyt tilbud – men et tilbud i nye rammer. Hidtil har Pomonahuset holdt til i en villa på Pomonavej i Vejle – deraf navnet. Det har kostet 5,6 mio. kroner at bygge det nye hus, hvor der er plads til fire beboere.

Huset fungerer som en overgangsstation mellem hjemmet og egen bolig, og de unge bor typisk på stedet et til to år. Målet er, at den unge lærer at mestre hverdagslivet, især at spise normalt.

Husets beboere får særlig støtte til alt omkring mad, fx indkøb, tilberedelse af mad og motiverende samtaler ved spisningen, der foregår fem-seks gange om dagen. Dertil kommer støtte til fx planlægning af motion, ledsagelse til behandling eller opstart af undervisningsforløb og lignende.

I det nye Pomonahus får beboerne væsentligt større værelser, end de havde i Vejle. Værelserne er ca. 30 kvadratmeter og har eget bad og egen terrasse. I øjeblikket er der tre unge syddanskere, der venter på en plads i Pomonahuset.

Med flytningen til Syrenparken i Børkop falder den pris, som kommunerne skal betale fra 3.552 kr. i døgnet til 2.874 kr. pr. døgn, bl.a. fordi Pomonahuset fremover skal dele nattevagt med Region Syddanmarks øvrige botilbud i Syrenparken.

Flytningen betyder med andre ord, at den pris, som kommunerne skal betale for en plads, falder med godt 20.000 kr. pr. måned.  Det kan være med til at sikre, at der ikke er ledige pladser i Pomonahuset.