Millioner til forskning i topklasse

Med fem millioner kroner til excellente kliniske forskningsmiljøer går Region Syddanmark nu efter at få flere internationale topforskere indenfor sundhedsområdet på lønningslisten.

Forskningen i Region Syddanmark skal ikke bare være god. Den skal være excellent. Også i internationale sammenhænge.

Derfor har Regionsrådet nu afsat fem millioner kroner, der skal gå til at skabe et til to såkaldte excellente forskningsmiljøer på regionens sygehuse om året fra 2014.

Det vil sige projekter, der kan tiltrække flere topforskere fra hele verden. Projekter, der har en anerkendt forskningsledelse, et ambitiøst program og et stærkt, internationalt fagpanel bag sig.

- I Region Syddanmark har vi siden 2007 arbejdet for at styrke sundhedsforskningen og støbt et fundament, der er så solidt, at det er stærkt nok til at bære nye ambitiøse tiltag. Vi ønsker forskning og behandling på højt internationalt niveau, der gør Region Syddanmark endnu mere attraktiv for patienter, klinikere, forskere og fonde, siger Poul-Erik Svendsen (S), der er formand for regionens Sundhedsudvalg.

Han tilføjer, at der i 2007 var 107 ph.d.er og 37 professorer på sygehusene i Region Syddanmark. Sidste år var tallene mere end fordoblet.

I forhold til udgivelser udgav forskere i Region Syddanmark i 2007 755 artikler i ansete videnskabelige tidsskrifter. I 2012 var det tilsvarende tal 1059.

Forskning på tværs

Ud over de fem millioner er der også afsat 15 millioner kroner om året til forskningsprojekter på tværs af sygehuse, kommuner og lægepraksis, der er relevante for det syddanske sundhedsvæsen og dermed også for de syddanske patienter.

Regionsrådet fordeler hvert år 80 millioner kroner til støtte af sundhedsforskningen i regionen.

Alle sygehuse har desuden egne forskningsmidler, og på OUH er der etableret fire eliteforskningscentre, og der er planer om flere.

Yderligere oplysninger:

Formand Poul-Erik Svendsen (S), Sundhedsudvalget, Region Syddanmark,