Det syddanske regionsråd er konstitueret

Det syddanske regionsråd har i dag, mandag 9. december 2013, konstitueret sig.

Ved regionsvalget den 19. november pegede de syddanske vælgere på de 41 medlemmer, som i de kommende fire år udgør regionsrådet i Region Syddanmark. Det nye regionsråd trækker i arbejdstøjet ved årsskiftet, og ved et kort møde her i eftermiddag konstituerende det nye råd sig.

Som det også blev aftalt på valgnatten i sidste måned, betyder det, at Carl Holst (V) fortsætter som regionsrådsformand. Poul-Erik Svendsen (A) fortsætter som 1. næstformand, mens Thies Mathiasen (O) bliver 2. næstformand.

I det kommende regionsråd er der 23 politikere, der fortsætter fra det foregående regionsråd. 18 medlemmer er nyvalgte.

Forretningsudvalget på plads

På mødet i dag blev der også sat navne på de 17 medlemmer af forretningsudvalget. Det bliver: Carl Holst (V), Thyge Nielsen (V), Bo Libergren (V), Stephanie Lose (V), Sonny Berthold (V), Thies Mathiasen (O), Niels Erik Søndergaard (O), Marianne Mørk Mathiesen (I), Kristian Grønbæk Andersen (B), Lasse Krull (C), John Lohff (C), Poul-Erik Svendsen (A), Karsten Uno Petersen (A), Pia Tørving (A), Jørn Lehmann Petersen (A), Karsten Hønge (F), Vibeke Syppli Enrum (Ø).

Det nye regionsråd holder sit første møde den 6. januar 2014, hvor rådet skal 1. behandle en ny styrelsesvedtægt, der blandt omfatter ni stående udvalg. På et møde den 20. januar forventes den nye styrelsesvedtægt at kunne vedtages, og der kan så sættes navne på medlemmerne i de ni udvalg.

Yderligere oplysninger:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), mobil 40 32 52 10