Syddanske studerende har fået deres egen bus

Kan direkte busser få flere unge til at påbegynde og fuldføre en teknisk erhvervsuddannelse? "Ja," håber Region Syddanmark, Assens Kommune, Trafikstyrelsen og FynBus, som i morges kl. 06.55 sendte landets første uddannelsesbus i rutefart.

- De unge nævner selv rejsetiden som en af de største barrierer for at gennemføre en ungdomsuddannelse, så nu får vi afprøvet, om hurtige, direkte busser kan være med til at løfte uddannelsesniveauet. Regionen, kommunen og uddannelsesstederne har virkelig formået at samarbejde om at skabe en god og koordineret løsning til gavn for de studerende, siger Lasse Krull (K), der er formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark og selv kørte med på dagens premieretur i den petroleumsblå bus.

Uddannelsesbusserne får start i henholdsvis Assens, Ebberup og Ørsted og vil i foreløbig to år køre ind mod Syddansk Erhvervsskole og Kold College i Odense med kun få stop undervejs.

- I fremtiden bliver uddannelse og kompetencer endnu vigtigere for at kunne klare sig på jobmarkedet. Inden i dag havde næsten to tredjedele af de unge i vores kommune over 60 minutters transporttid hver vej til nærmeste tekniske erhvervsuddannelse, og vi kan simpelthen se, at uddannelsesfrekvensen falder i takt med, at afstandene bliver længere, siger Mogens Mulle Johansen (SF), formand for Børne- og Undervisningsudvalget i Assens Kommune.

Fra 90 til 65 minutter

Pilotprojektet koster 6,6 mio. kr. at gennemføre og har opnået støtte fra Trafikstyrelsens Yderområdepulje, som gerne ser resultaterne udbredt til andre egne af landet, hvor unge har langt til nærmeste uddannelsessted.

Formanden for Teknik- og Miljøudvalget i Assens Kommune, Lars Kristian Pedersen (V), mener, at de mange penge er givet godt ud:

- Hvis vi får flere af kommunens unge til at tage en uddannelse, så er det alle pengene værd. Og jeg håber personligt, at vi i løbet af de to år bliver nødt til at indsætte flere busser på grund af pladsmangel, siger han.

Busserne er udsmykket med billeder af unge fra Syddansk Erhvervsskole og har gratis trådløst internet. Hele turen på de små 49 km fra rutebilstationen i Assens via Kold College og til endestationen ved Syddansk Erhvervsskole tog indtil i dag halvanden time og indeholdt skift i Odense. Med den nye uddannelsesrute klares turen uden skift på 65 minutter.

- Vi har i vores region store udfordringer med unge, der skal bruge mere end en time hver vej på at komme til nærmeste uddannelsessted. Og ofte med skift undervejs. Det problem tager vi nu første step mod at få gjort noget ved sammen med kommunerne og uddannelsesstederne, siger Lasse Krull.

De øvrige ruter fra Ørsted og Ebberup tager hhv. max. 51 og 65 minutter om at nå uddannelsesinstitutionerne i Odense.

Projektets parter er desuden i dialog med Syddansk Erhvervsskole og Kold College om at ændre møde- og sluttiderne på de to uddannelsesinstitutioner, så de passer med køretiden mellem uddannelserne. På den måde slipper de studerende for unødig ventetid.

Fakta om ruten:

- Ruten har tre daglige afgange. Én om morgenen og to om eftermiddagen.
- Den køres af tre busser med start og slut i hhv. Assens, Ebberup og Ørsted.
- Der er gratis, trådløst internet i bussen.
- Ruten køres som et pilotprojekt i foreløbig to år.
- De 6,6 mio. kr. til forsøget er bevilliget af Region Syddanmark, Assens Kommune, Trafikstyrelsen og FynBus.
- Busserne har 47 siddepladser.