Solcellestrøm betaler for bedre behandling af syddanske patienter

De omkring 26.000 kvadratmeter solceller, som Region Syddanmark har sat op på 22 syddanske sygehuse, p-huse og institutioner, sparer hvert år regionen for omkring 5,3 millioner kroner på elregningen. Og de sparede penge går direkte til bedre patientbehandling og billigere takster på regionens sociale institutioner.

Håndværkere har i et år arbejdet på at sætte solceller op på tagene af 22 syddanske sygehuse, p-huse og institutioner. Til en samlet pris på 82 mio. kr. er der sat 25.800 kvadratmeter solceller op, hvilket svarer til et areal på mere end seks fodboldbaner.

Nu er arbejdet med Danmarks hidtil største enkeltinvestering i solceller afsluttet, og de mange solceller producerer nu strøm. Det markerede Region Syddanmark i dag ved et arrangement på taget af det nye p-hus ved sygehuset i Aabenraa. P-huset er et af de steder, der er blevet udstyret med solceller.

- I det syddanske regionsråd viste vi klarsyn og fremsyn, da vi sidste år bevilgede 82 mio. kr. til solceller. Nu er solcellerne sat op rundt om i regionen. Det betyder mindre elregninger på vores sygehuse og sociale institutioner, og de sparede penge kan vi bruge direkte til bedre patientbehandling og billigere takster på vores sociale institutioner. Som sidegevinster skåner vi miljø, og vi har fået skabt arbejdspladser, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

Største danske enkeltinvestering i solceller

Det syddanske regionsråd bevilgede i juni 2012 de 82 mio. kr. til solcelleanlæggene, og dermed blev det den største danske enkeltinvestering i solceller nogensinde.

Der er sat solcelleanlæg op på de somatiske og psykiatriske sygehuse i Aabenraa, Sønderborg, Tønder, Esbjerg, Grindsted, Brørup, Kolding, Vejle, Middelfart, Nyborg og Svendborg. Ligeledes er det sat solceller op på p-husene i Aabenraa, Esbjerg, Vejle, Svendborg og Odense, på regionshuset i Vejle, Center for Høretab i Fredericia og det socialpsykiatriske botilbud Syrenparken i Børkop.

Den samlede årlige el-produktion fra anlæggene forventes at blive på 3200 MWh. Det svarer til den strøm, som 1080 gennemsnitshustande bruger om året.

Regionsrådsformand Carl Holst, Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10
Bygherrerådgiver Tom Slott, Region Syddanmark, 29 20 12 77