Region Syddanmark udfordrer borgerne i ny quiz

Hvor meget ved du om den region, du bor i? Og hvor meget ved du om regionerne i det hele taget? Region Syddanmark og Danske Regioner lancerer i dag et nyt quiz-spil, der skal åbne syddanskernes øjne for, hvorfor regionsvalget til november er vedkommende, og hvorfor det er vigtigt at afgive sin stemme.

Et nyt spil – Danmarksdysten - skal få syddanskernes øjne op for det regionale demokrati. Ved at dyste mod sig selv eller sine venner kan borgerne i Region Syddanmark nu teste deres viden om regionerne. Samtidig kan borgerne følge med i, hvilken region der er bedst i test.

Quizspillet lanceres i anledning af regionsvalget. I Region Syddanmark glæder man sig over det nye spil, men understreger samtidig, at spillet ikke blot er udviklet for sjov.

- Vi håber, at vi med Danmarksdysten kan få syddanskernes øjne op for, at regionerne er andet og mere end sygehuse. Med quizzen skal det være nemt og underholdende at blive klogere på regionerne, siger Søren Braun, kommunikationsdirektør i Region Syddanmark.

De syddanskere, der går ind og spiller med, vil blive testet i kategorierne: Geografi, personer, tal og ‘hvad og hvornår’. Spørgsmålene handler bredt om Danmark med særligt fokus på valget, de fem regioner og deres opgaver.

Hvem er klogest?

Danmarksdysten kan både spilles på hjemmesiden www.danmarksdysten.dk og på mobiltelefoner. Hos Region Syddanmark opfordrer man alle til at spille med.

- Danmarksdysten er ikke kun en paratvidens-quiz om Danmark, om regionerne og deres opgaver. Det er også en venskabelig quiz, hvor vi kæmper mod de fire andre regioner om at blive den klogeste region, siger Mikkel Hemmingsen, regionsdirektør i Region Syddanmark.

Lav stemmeprocent

Det er desuden Region Syddanmarks håb, at spillet kan hjælpe med at ruste vælgerne til at sætte deres kryds den 19. november.

- Stemmeprocenten var 87,7 ved folketingsvalget i 2011, men kun 65,7 procent til regionsvalget i 2009. Så for os handler det om at fange syddanskernes opmærksomhed, gøre dem klogere på regionens opgaver og vise dem, at regionen har stor relevans for deres hverdag. Det fokus, mener jeg Danmarksdysten og den nye hjemmeside rv13.dk/syddanmark, som vi også lancerer i dag, er gode eksempler på, siger Søren Braun.

Fakta om Danmarksdysten

I Danmarksdysten kan man quizze mod sig selv, sine venner og andre brugere i spørgsmål fra den region, man bor i.

Spillet skal rette den brede befolknings opmærksomhed mod de regionale opgaver og dermed sætte fokus på regionernes ansvarsområder.

Spillet kan spilles både på www.danmarksdysten.dk  og downloades som app i App Store og i Google Play.

Yderligere informationer fås hos:

Søren Braun, kommunikationsdirektør, Region Syddanmark, telefon 2920 1870

Mikkel Hemmingsen, regionsdirektør, Region Syddanmark, telefon 2920 1975

Mia Dalby Larsen, projektleder på Danmarksdysten, Danske Regioner, telefon 4022 3159