Region Syddanmark skyder valgkampen i gang

Region Syddanmark går i dag i luften med en ny hjemmeside om regionsvalget - rv13.dk/syddanmark. Hjemmesiden samler alle kandidater, regionens opgaver, debat og nyheder på ét fælles site. Dermed er valgkampen for alvor skudt i gang.

I dag mandag den 19. august er der præcis tre måneder til syddanskerne skal til stemmeurnerne for at stemme til kommunal- og regionsvalget. Og det er nu valgkampen for alvor går i gang.

Hos Region Syddanmark glæder man sig over lanceringen af den nye hjemmeside:

- På rv13.dk/syddanmark samler vi al den information om regionsvalget, vi mener, de syddanske borgere har brug for for at komme helt tæt på valget. Borgerne kan lære deres kandidater at kende, debattere regionens hovedopgaver med hinanden og kandidaterne og få seneste nyt om valget i lige netop deres region, siger Mikkel Hemmingsen, regionsdirektør i Region Syddanmark.

Gang i debatten

Et af hovedelementerne på den nye hjemmeside er den debat, regionen lægger op til. Og i løbet af de næste tre måneder vil Region Syddanmark sætte en række regionspolitiske områder til debat. De første emner er prioriteringer i fremtidens sundhedsvæsen, ventetid på regionens skadestuer, og hvordan den kollektive trafik skal indrettes.

- Hjemmesiden giver os en unik mulighed for at bringe borgere og kandidater i direkte dialog med hinanden omkring regionsvalget. Og det er vores klare håb, at både borgere og kandidater vil deltage aktivt i de forskellige debatter om en bred vifte af regionens opgaver, siger Søren Braun, kommunikationsdirektør i Region Syddanmark.

Faldende valgdeltagelse

rv13.dk/syddanmark er blevet til i samarbejde med Danske Regioner. Et af formålene med den nye hjemmeside er at vende den faldende valgdeltagelse. For mens 87,7 procent af danskerne i 2011 stemte til folketingsvalget, så var stemmeprocenten til regionsvalget i 2009 på kun 65,7 procent.

- Med den nye hjemmeside vil vi gerne vise de syddanske borgere, at regionspolitik er vigtigt, at den har en reel indflydelse på deres hverdag, og at vores regionspolitikere har klare holdninger til, hvordan vi skal prioritere regionens fremtidige vækst og velfærd, siger Mikkel Hemmingsen.

Fakta om rv.13.dk/syddanmark

På rv13.dk/syddanmark kan de syddanske borgere læse om kandidaterne og debattere valgets emner. Her er også praktisk information om valget til både borgere, kandidater og journalister, der gerne vil vide mere om regionsvalget.

Det er Danmarks Radio og Altinget, der har udviklet kandidatdatabasen på rv13.dk/syddanmark. Her har alle kandidater mulighed for at oprette og præsentere sig, og databasen bliver løbende opdateret.

Regionerne er gået sammen om at sikre de bedst mulige rammer for valget ved at samle al information om regionsvalget og kandidaterne på rv13.dk. rv13.dk/syddanmark er en del af hovedsiden rv13.dk.

Yderligere informationer fås hos:

Mikkel Hemmingsen, regionsdirektør, Region Syddanmark, telefon 29 20 19 75

Søren Braun, kommunikationsdirektør, Region Syddanmark, telefon 29 20 18 70